Kursplan - Barns samspel och lärande i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA103
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Reviderad
2022-05-17
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rum, barn och pedagoger : om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 157 s.
ISBN: 978-91-47-11218-0 LIBRIS-ID: 19753774
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år : lärande och utveckling genom samarbete
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 162 sidor
ISBN: 9789144133942 LIBRIS-ID: dqqbgvv1bhkzm5gr
Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 120 s.
ISBN: 9789147114528 LIBRIS-ID: 15416598
Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet : förskola, fritidshem och skolans tidigare år
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 385 sidor
ISBN: 9789144156088 LIBRIS-ID: xdqlj2hbvm16l1dh
När barn lär av varandra : samlärande i praktiken
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 113 sidor
ISBN: 9789147140855 LIBRIS-ID: 9m2l0w2z7rs6mbwd
Artiklar
Klassmärkt barndom. En etnografisk studie om social ojämlikhet i förskoleklassen. Barn nr 1 2019: 47-62
2019
Doing belonging in early childhood settings in Sweden. Early childhood Development and Care
2021
Children, Outdoor Play, and Loose Parts
Del av: Journal of childhood studies (Prospect Bay), p.53-60, 2018
URL: https://journals.uvic.ca/index.php/jcs/article/view/18103
Exploring divisions What to be learned from observing young childrens social preferences. Ethnography and Education 16:3, 311-326
2021
Personalens blick på barns tillhörighet i förskolan- lika barn leka bäst? Nordisk barnehageforskning Vol 19, No 2, 2022, s 27-55
2022
The becoming of a Swedish preschool child? Migrant children and everyday nationalism. CHILDRENS GEOGRAPHIES2021, VOL. 19, NO. 5, 514-525
2021
Referenslitteratur
Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 159 sidor
ISBN: 9789151105420 LIBRIS-ID: 5jh17lv03m6w3x6v
We´re friends right?: Childrens use of access rituals in a nursery school. Language in Society. Vol. 8 No. 3 (1979) pp 315-336, Cambridge university press
Interkulturellt arbete i förskolan : med läroplanen som grund
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 160 sidor
ISBN: 9789127822726 LIBRIS-ID: cnhqmbqq9bm3hcvn
Belonging and the politics of belonging. Patterns of Prejudice, 40:3, 197-214
2006
Klass, etnicitet och kön : en introduktion för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 111 sidor
ISBN: 9789144134581 LIBRIS-ID: q49q34psncxxsh8v
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om identitets- och subjektskapande processer i förskolan i förhållande till barns utveckling, lärande och lek samt kunskaper om kamratkulturer. Kursens syfte är vidare att studenten ur ett flerdimensionellt perspektiv befäster kunskaper om förskolemiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Kursen syftar även till att utveckla kunskaper om barns samlärande och barngruppen som resurs i förskolans utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och problematisera förskolemiljöns påverkan och betydelse för barns utveckling, lärande och identitets- och subjektskapande
2. observera, analysera och beskriva barns lek i förskolemiljön med fokus på barns samspel och samlärande ur olika perspektiv
3. redogöra för innebörder av barns kamratkulturer och kamratrelationer och kunna diskutera dessa i förhållande till genus, ålder, etnicitet och klass
4. visa på och motivera hur barngruppen kan ses som resurs avseende lek, lärande och omsorg i utbildningen
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
6. visa på kommunikativ förmåga och färdigheter i muntlig framställning
Innehåll
- Utomhus- och inomhusmiljöns betydelse för barns lärande, lek och utveckling
- Barns identitetsskapande och subjektskapande
- Barns kamratkulturer och kamratrelationer
- Barngruppen som resurs och barns samlärande
Särskild behörighet
60 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, samt
- 3 hp Vetenskapsteori för förskollärare.
Examination
HEM1, hemtentamen, 5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 1, 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2,5 hp, muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 2, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd