Kursplan - Orienterbarhet i offentliga miljöer
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE353
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Life between buildings : using public space
Washington, DC : Island Press, c2011. - 207 p.
ISBN: 978-1-59726-827-1 LIBRIS-ID: 12326163
The image of the city
[New ed.] : Cambridge, Mass. : M.I.T. Press, 1964 - 194 s.
ISBN: 0-262-12004-6 (inb.) LIBRIS-ID: 4739155
Kompendier
Information design
Cambridge, Mass. : MIT Press, cop. 1999 - xvi, 357 s.
ISBN: 026210069X LIBRIS-ID: 4738946
Wayshowing > Wayfinding : basic & interactive
[New rev. and expanded ed.] : Amsterdam : BIS Publishers, 2013 - 240 p.
ISBN: 9789063693237 LIBRIS-ID: 14818682
Att notera rumsupplevelser
Stockholm : Statens råd för byggnadsforskning, 1976 - 72 s.
ISBN: 91-540-2521-4 ; 44:70 LIBRIS-ID: 7415966
I det gemensamma : konst, samhälle, komplexitet
Stockholm : Art and Theory Publishing, [2017] - 176 sidor
ISBN: 9789188031525 LIBRIS-ID: 21719071
Artiklar
Wayfinding design: logic, application and some thoughts on universality
Design Studies Volume 17, Issue 3, sid 319-331, 1996
The outdoor office: a pilot study of environmental qualities, experiences of office workers, and work-related well-being
Front. Psychol.14:1214338, 2023
Webbadresser
Referenslitteratur
Ljusdesign och rumsgestaltning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 258 sidor
ISBN: 9789144120980 LIBRIS-ID: lvvwrfmrjd5hw5w1
Syfte
Kursens syfte är att analysera och gestalta offentliga miljöer utifrån platsens fysiska förhållanden, platsupplevelse och orienterbarhet med hänsyn till användares olika behov och förutsättningar. Kursen syftar även till en ökad förståelse om system och strategier för orientering och navigering i inomhus- och utomhusmiljöer, och övergångarna dem emellan. Kursen ger också fördjupad kunskap om etiska förhållningssätt inom informationsdesign och hållbarhetsaspekter som exempelvis inkluderande och exkluderande design.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Observera, notera och visualisera rumsupplevelser, flöden, rörelsemönster, visuella och spatiala former och relationer
2. Reflektera över hur olika arkitektoniska egenskaper, andra spatiala kvaliteter, ljusatmosfär, ljudlandskap och miljömässiga faktorer påverkar upplevelser av offentliga miljöer
3. Identifiera och analysera olika designstrategier för orientering i offentliga miljöer
4. Analysera användarens förmåga och förutsättningar att tolka, förstå och förflytta sig i och mellan olika platser och miljöer
5. Utveckla och designa system för orientering och navigation i offentliga miljöer med hänsyn till systemens helhet och delar
6. Motivera och göra designval utifrån etiska överväganden i relation till regelverk, användare och andra intressenter samt platsens förutsättningar
Innehåll
Kursen innehåller teorier och praktiker gällande orientering och navigering i offentliga miljöer. Innehållet i kursen belyser bland annat arkitektur i urbana miljöer, samt olika notationssystem, kartor och navigationssystem. I kursen diskuteras environmental graphic design och platsens estetiska dimensioner. Ytterligare innehåll inbegriper spatialt tänkande och användares interaktioner och aktiviteter i offentliga miljöer. Kursen behandlar centrala begrepp som imageability och rumskvaliteter, rumsupplevelser, wayshowing och wayfinding. Inom ramen för kursen hanteras regelverk och förordningar. Kursen erbjuder metoder för analys och dokumentation av olika typer av platser, samt för utvärderingar av prototyper. I kursen utvecklas designkoncept för multimodala navigationssystem.
Särskild behörighet
60 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 30 hp från inriktningskurser och 22,5 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Laboration (LAB1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarie (SEM1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 5 hp, examinerar lärandemål 4, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt mot ITE300 Plats, rum och rörelse - utomhus, ITE349 Plats, rum och rörelse - utomhus, ITE306 Plats, rum och rörelse, ITE232 Plats, rum och rörelse och KIT508 Rumslig gestaltning - utomhus.