Kursplan - Bild, text och digitala miljöer
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE352
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
About face : the essentials of interaction design
4. ed. : Indianapolis : Wiley, cop. 2014 - PDF (xxvii 690 s.
ISBN: 9781118766408 LIBRIS-ID: 17210690
Observing the user experience : a practitioner's guide to user research
2nd ed. : Waltham, MA : Morgan Kaufmann, c2012. - 1 online resource.
ISBN: 9780123848697 LIBRIS-ID: 16555644
Multimodality : a social semiotic approach to contemporary communication
2010 - 212 s.
ISBN: 9780415320610 LIBRIS-ID: 11167193
Webbadresser
Referenslitteratur
Interaction design : beyond human-computer interaction / Yvonne Rogers, Helen Sharp, Jennifer Preece
uuuu-uuuu
ISBN: 9781119901112 LIBRIS-ID: 4nzc034z2txkhq11
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter i hur informationsdesign kan utformas för digitala miljöer i fysiska sammanhang. Studenten ska utveckla och gestalta bild, rörlig bild och text i kombination med andra modaliteter som t.ex. ljud. Studenten ska även utforma en interaktiv helhet där innehållet samverkar på olika digitala plattformar för olika syften, situationer och behov. I processen ska studenten tillämpa designmetoder med fokus på tester för utprovning av gränssnitt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för definitioner samt använda terminologi relaterad till grafiska användargränssnitt, multimodalitet och interaktion
2. analysera och tolka hur information i interaktiva medier kan användas för olika syften, situationer och behov
3. producera multimodal information anpassat för olika digitala plattformar
4.planera och formge interaktiva informationsartefakter och anpassa dessa till digitala miljöer i en iterativ utvärderande process kopplat till syften, situationer och behov
5. tillämpa olika metoder för utprovning av interaktiva informationsartefakter med användare och kontext i fokus
6. Reflektera kring och motivera designval i relation till den slutliga informationsartefakten
Innehåll
Studenten kommer framställa informationsartefakter där visualisering och text för olika digitala plattformar anpassas till interaktion. Fokus kommer ligga på bl.a. responsiv design, grafiska användargränssnitt, multimodalitet, extended reality (XR), hypertext och läsprocesser. I kursen får studenten fördjupa teoretiska perspektiv inom exempelvis kognition, perception och berättande. Kursen innehåller praktiska moment med utprovning av användbarhet och användarupplevelse. Studenten ska även beakta tillgänglighet i den digitala interaktionen.
Särskild behörighet
60 hp informationsdesign, varav 7,5 hp Grafisk form, eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), 2 hp, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övningsuppgift (OVN1), 3 hp, examinerar lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Laboration (LAB1), 3 hp, examinerar lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projektuppgift (PRO1), 6 hp, examinerar lärandemål 3, 4, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 2,5 hp med KIT309 Interaktiv illustration samt 2 hp med ITE333 Informationsgrafik.