Kursplan - Designforskning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE261
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Visualizing research [electronic resource] : a guide to the research process in art and design / Carole Gray and Julian Malins
uuuu-uuuu
ISBN: 9780754680017 LIBRIS-ID: ft8c6nv0c5cgfqtz
The pocket universal methods of design : 125 ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions
Revised and expanded edition. : Beverly : Rockport Publishers, 2021 - 1 volume
ISBN: 9780760372142 LIBRIS-ID: 3hs5n0nd1w5707bg
Meggs' history of graphic design
6. ed. : Hoboken : Wiley, cop. 2016 - PDF (x, 680 s.)
ISBN: 9781119136200 LIBRIS-ID: 19470438
Design : process och metod
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 257 sidor
ISBN: 9789144143392 LIBRIS-ID: gvd69nc0d638k2k9
Artiklar
"Introduction", i s.1-9, i The Design Process
New York: Fairchild Publications Inc., 2006
"Tillvägagångssätt", i Varför vetenskap
Lund: Studentlitteratur, 2009
Designerly Ways of Knowing
London: Springer, 2001
"Om sakernas tillstånd", i Design och konst: texter om gränser och överskridanden, del 2, Texter efter 1960
Stockholm: Raster Förlag., 2003/1993
Research in Art and Design
., 1993
Kunskap i handling
2., omarb. uppl. : Göteborg : Daidalos, 1996 - 286 s.
ISBN: 9789171730398 LIBRIS-ID: 8371253
"Designtänkande", i Ilstedt, S., Harvard, Å. Under ytan: En antologi om designforskning.
Stockholm: Raster, 2007
Övrigt
Ytterligare artiklar kan komma att läggas till via Canvas.
.,
Syfte
Kursen syftar till att ge en orientering i designforskning och forskning inom informationsdesign. Kursen syftar också till att ge förståelse för designprocesser i ett vetenskapligt sammanhang. Kursen ger också en överblick över olika metoder som kan användas inom designforskning generellt och informationsdesign specifikt. I kursen diskuteras också historiska perspektiv på informationsdesign.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera centrala tendenser inom designforskning och designhistoria i relation till informationsdesign och programinriktningen
2. visa förmåga att diskutera forskningsmetoder och processer i informationsdesign
3. uppvisa färdighet i att visualisera och skriftligt verbalisera designprocesser med ett vetenskapligt förhållningssätt inom informationsdesign
Innehåll
I kursen får studenten utveckla sin förmåga till kritisk diskussion kring designprocesser och metoder som används inom designforskning och informationsdesign. Kursen som helhet ger studenten tillfälle till reflektion över vetenskapliga aspekter av designprocesser inom informationsdesign med fokus på användarorienterade designmetoder. Studenten ges tillfälle att söka, läsa och diskutera vetenskapliga artiklar inom informationsdesign och inom den egna programinriktningen. Stor vikt läggs vid kritiskt tänkande, källhantering samt utvecklad färdighet i akademiskt skrivande.
Särskild behörighet
30 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav 7,5 hp från inriktningskurser och 15 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd U eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 3 hp, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 2,5 hp med ITE219 Vetenskap och design, 2,5 hp med KIT105 Vetenskap och design samt 2,5 hp med ITE238 Vetenskap och design.