Kursplan - Instruktioner och teknikinformation
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE257
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teknikinformatörens handbok
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 145 s.
ISBN: 9789144072265 LIBRIS-ID: 12746194
Information design : research and practice
Abingdon : Routledge, 2017 - 750 pages
ISBN: 9780415786324 LIBRIS-ID: 20131936
Artiklar
Procedural Instructions, Principles, and Examples: How to Structure Instructions for Procedural Tasks to Enhance Performance, Learning, and Transfer
The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society 53(6):749-70, 2011
Designing effective step-by-step assembly instructions
., 2003
Reading to decide
., 2012
Weighing-up line weights: The value of differing line thicknesses in technical illustrations
Information Design Journal 15(2), 171-181, 2007
Shaping thought through action : A study of the use and design of technical information
Västerås : Mälardalen University, 2020 - 110
URL: Länk
Webbadresser
Metoder och principer i terminologiarbetet. Spri-rapport nr 481
Stockholm: Spri och TNC, 1999
URL: Länk
Ordning och reda : terminologilära i teori och praktik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789144115191 LIBRIS-ID: 19433629
Övrigt
Kompendier kan läggas till vid kursstart
.,
Syfte
Syftet med denna kurs är att vidga perspektivet på instruktioner, teknikinformation, fackspråkstext, gestaltningsprinciper, visuella standarder och informativ illustration. Studenten utvecklar kunskap om hur instruktioner och teknikinformation kan utformas för olika situationer. Studenten ska även få kännedom om och kunna använda kunskap om hur etablerade visuella gestaltningsprinciper tillämpas. I kursen ingår även att identifiera och diskutera fackspråkliga särdrag samt termlära.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra och reflektera över hur instruktioner och teknikinformation kan utformas för olika situationer och för olika användarbeteenden.
2. identifiera och diskutera fackspråkliga särdrag, särskilt i fråga om termer och terminologi.
3. identifiera och diskutera etablerade gestaltningsprinciper och visuella standarder, särskilt i fråga om utformning och användning.
4. använda metoder för utformning av instruktioner och teknikinformation utifrån situationer och användning
Innehåll
I kursen finns såväl teoretiska som praktiska inslag. Delmoment är fördjupning och problematisering av konventioner och standarders applicering. Kursen innehåller metoder (exempelvis fokusgrupper) för utprovning, samt reflektion över hur resultaten kan implementeras. Övning och utförande av hur man skapar instruktioner - antal steg/ordning/följd.
Kursen ser även på vilken betydelse fackspråk och termer spelar i relation till visuella konventioner på området teknikinformation, samt vilka särdrag som finns hos instruktioner som genre.
Särskild behörighet
30 hp informationsdesign varav 5 hp grafisk form samt kursen Grunder för visualisering och textdesign (7,5 hp) eller motsvarande.
Examination
Laboration (LAB1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), 3 hp, examinerar lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 3 hp med ITE241 Teknikillustration, 2 hp med ITE344 Fackspråk och termer, 2,5 hp med ITE339 Teknik och information, 2 hp med ITE236 Fackspråk och termer samt 2 hp med ITE209 Textdesign 5: Fackspråk och genrer.