Kursplan - Informationsdesign och komplexitet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE435
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Artiklar och texter som delas ut under kursen
.,
Syfte
Kursens övergripande syfte är att fördjupa kunskapen om den roll informationsdesign kan spela i komplexa informations- och kommunikationssituationer och -sammanhang. Kursen syftar även till att ge en orientering i den digitala teknikens påverkan på design av information, samt dess inverkan på tillgänglighet, förståelse och användande av information utifrån ett användarperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. använda metoder för analys av informationssituation och sammanhang, användare och målgrupp, samt relationen mellan olika medier och modaliteter.
2. reflektera över och argumentera för den digitala teknikens möjliga påverkan på skapandet och användandet av informationsartefakter och system.
3. argumentera för etiska ställningstaganden vid design av information, exempelvis hållbarhet, jämställdhet och tillgänglighetsaspekter.
4. formulera och motivera välgrundade informationsdesignproblem.
Innehåll
Kursen ger en fördjupad kunskap om informationsdesign som ämne och dess roll i komplexa kontexter och situationer. I kursen analyserar och arbetar studenterna, i teori och praktik, med centrala begrepp, teorier och metoder som används inom informationsdesign. Hit hör olika designmetoder som prototypande och användarinvolvering, samt andra designmetoder sprungna ut etnografiska metoder. Utmaningar inom informationsdesign diskuteras och analyseras genom praktiska och teoretiska exempel. Kursen adresserar också hur informationsdesign kan bidra till att underlätta för förståelsen och användningen av komplexa system. Studenten arbetar med att analysera och bearbeta informationsartefakter i olika medier och modaliteter och hur dessa samverkar utifrån olika individer och gruppers förutsättningar.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 140 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Seminarium (SEM1), 4,5 hp, examinererar lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinererar lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd