Kursplan - Forskningsdesign och metod
Omfattning
10 hp
Kurskod
INO305
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Kvantitativ metod från början
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789144152233 LIBRIS-ID: gw0btwk7d1t7krk9
Vidga vetandet : teori, metod och argumentation i samhällsvetenskapliga undersökningar
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 265 sidor
ISBN: 9789144125091 LIBRIS-ID: q150npdlnp74gjcf
Att bedöma och uppnå kvalitet i interaktiv forskning. I Johannisson, B., Gunnarsson, E. och Stjernberg, T. (Eds.) Gemensamt kunskapande - Den interaktiva forskningens praktik
., 2008
URL: Länk
Qualitative Research : a guide to design and implementation / Sharan B. Merriam and Elizabeth J. Tisdell
4th Edition : San Francisco : Jossey-Bass, 2016 - 346 s.
ISBN: 9781119003618 LIBRIS-ID: 17984715
Kompendier
V-modellen för teoretiskt konsistent argumentation
.,
Artiklar
Using thematic analysis in psychology
Qualitative Research in Psychology 3(2), 2006
Seeking Qualitative Rigor in Inductive Research: Notes on the Gioia Methodology
Organizational Research Methods, 16, 2013
Three approaches to qualitative content analysis
Qual Health Res 15(9), 2005
Process Studies of Change in Organization and Management: Unveiling Temporality, Activity, and Flow.
Academy of Management Journal, 56, 2013
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen
Pedagogisk forskning i Sverige 6(4), 2001
Referenslitteratur
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 508 sidor
ISBN: 9789144111131 LIBRIS-ID: 20800411
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2018] - 877 sidor
ISBN: 978-91-47-11206-7 LIBRIS-ID: 22490476
Syfte
Kursen ger förståelse för innovationsteknik som vetenskaplig disciplin vilket inbegriper en förmåga att beskriva teoretiska och metodologiska aspekter, av relevans för vetenskapligt arbete. Studenten skall också på ett fördjupat sätt kunna diskutera de olika stegen i forskningsprocessen och hur en vald metodansats samt datainsamlingsmetod påverkar vilken kunskap som är möjlig att erhålla om det undersökta fenomenet/objektet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa adekvata metodologiska angreppssätt inom huvudområdet innovationsteknik för att identifiera, formulera och lösa problem,
2. tillämpa grundläggande kunskaper för kvalitativ och kvantitativ datainsamling och analys,
3. argumentera för utformandet av forskningsfrågor, valet av teoretiskt perspektiv och valet av metod i forsknings- och utvecklingsarbete,
4. självständigt analysera ett empiriskt material med hjälp av teoretiska verktyg och kritiskt diskutera och argumentera för resultatet,
5. argumentera för olika metoders och teknikers möjligheter respektive begränsningar, samt
6. beskriva, diskutera och bedöma vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga och etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
I kursen behandlas olika metodologiska angreppssätt med relevans för huvudområdet innovationsteknik. Under kursen får studenterna möjlighet att arbeta fram en forskningsdesign samt utveckla kunskaper om kvalitativa och kvantitativa metoder för insamling och analys av empiriskt material. I kursen hanteras även forskningsetiska ställningstaganden och studenterna resonerar kring det egna arbetets etiska implikationer, där såväl vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga som etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete diskuteras. Kursen ger förberedelse inför ett självständigt arbete av vetenskaplig karaktär. Studenterna tränar på att genomföra analysarbete av empiriskt material, samt får själva utforma en forskningsdesign för kommande examensarbete.
Särskild behörighet
60 hp innovationsteknik vari ingår 5 hp Uppsats och metod.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, examinerar lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övningsuppgift 1 (OVN1), 3 hp, examinerar lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övningsuppgift 2 (OVN2), 3 hp, examinerar lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlapper 7,5 hp med INO332 Forskningsmetod och design, 2,5 hp med INO242 Mätning av innovation samt 2,5 hp med INO336 Mätninga av innovation.