Kursplan - Att leda språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i skolan
Omfattning
3.5 hp
Kurskod
SSA919
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-08-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper och kompetens gällande flerspråkiga elevers lärande
med utgångspunkt i relevanta teorier om språkutveckling och lärande. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla
färdigheter i att leda ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i skolan genom kollegialt lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. uppvisa kunskaper om faktorer som påverkar andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling
2. resonera om hur skolans förhållningssätt kan påverka elevers språk- och kunskapsutveckling
3. diskutera hur undervisning och lärande kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
4. leda och tillämpa språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt reflektera över sin roll som ledare av kollegialt lärande
Undervisning
- Skola i det mångkulturella och flerspråkiga samhället
- Teorier inom språkinlärning och flerspråkighet
- Språk- och kunskapsutvecklande arbete: arbetssätt som stödjer flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i olika ämnen i skolan
- Kollegialt ledarskap och processledning
Särskild behörighet
Skolhuvudmannens godkännande.
Examination
OVN1, övning, 2 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1,5 hp, skriftliga inlämningsuppgifter avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd