Kursplan - Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA939
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-05-23
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Barn som väcker funderingar : se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 176 sidor
ISBN: 9789144165660 LIBRIS-ID: s8hm6973q7w6b9m3
Lyft fram matematiken : resonemang, problemlösning och begrepp
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, [2016] - 84 sidor
ISBN: 9789127445512 LIBRIS-ID: 19680121
Förskollärares yrkeskunnande, förskollärares erfarenheter av praktiskt handlande i pedagogisk verksamhet
Västerås: Mälardalens Universitet, 2017
Med uppdrag att dokumentera de yngsta barnens lärande : en verksamhetsteoretisk analys av förskolors dokumentation
Malmö : Malmö universitet, Institutionen Barn-Unga-Samhälle, 2020 - 188 sidor
URL: online
Språkarbeta : systematiskt, lekfullt och utforskande
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 96 sidor
ISBN: 9789127458734 LIBRIS-ID: 9mx2blnc7cgl6bp5
Specialpedagogisk verksamhet : för ALLA barn i förskolan
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 205 sidor
ISBN: 9789144151830 LIBRIS-ID: 0drx950tx8h2s3js
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Artiklar
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
Falun : Högskolan Dalarna, 2021
URL: Länk
15:3, 9-31
En god utbildning för alla: En litteraturstudie om reflektionsverktyg som kan understödja utveckling av inkluderande förskolor
Falun : Högskolan Dalarna, 2020
URL: Länk
14:1, 87-102
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Webbadresser
Referenslitteratur
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
Flerspråkiga barns villkor i förskolan : lärande av och på ett andra språk
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2023] - 119 sidor
ISBN: 9789147148370 LIBRIS-ID: xd7k3s29v8m0gtbl
Specialpedagogik i förskola : grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 281 sidor
ISBN: 9789144151267 LIBRIS-ID: bq9fsz4h86htgnn8
Läsa, skriva och räkna i förskolan : ett undervisande förhållningssätt
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 304 sidor
ISBN: 9789127823990 LIBRIS-ID: nzf01z65lfgfv96g
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vidareutvecklad specialpedagogisk kompetens samt fördjupade kunskaper inom
språk-, matematik- och kommunikationsutveckling i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. utifrån olika teorier analysera och problematisera specialpedagogiska perspektiv, och begreppen normalitet, delaktighet och inkludering
2. beskriva det specialpedagogiska perspektivet utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå
3. kartlägga, dokumentera och analysera möjligheter och hinder i förskolans verksamhet, till exempel i sampel, skapande och estetiska
lärprocesser, med fokus på alla barns möjligheter att utvecklas och lära inom områdena kommunikation, språk och matematik
4. analysera variationer i barngruppen och beskriva hur den pedagogiska verksamheten har utformats och anpassats till alla barn i
förskolan
5. reflektera över sin roll som ledare av kollegialt lärande för att stödja alla barns utveckling gällande språk, matematik och
kommunikation
Innehåll
- Specialpedagogiska perspektiv
- Normalitet, delaktighet och inkludering i förskolans verksamhet
- Möjligheter och hinder i förskolans arbete med alla barns tal-, språk- och kommunikationsutveckling samt matematisk utveckling
- Kartläggning, dokumentation och analys av den faktiska pedagogiska verksamheten
- Planering och utformning av verksamhet som är anpassad till alla barn
- Att stötta kollegor i arbetet med att stödja alla barns utveckling gällande språk, matematik och kommunikation
Särskild behörighet
Förskollärare anställd i förskolan som har behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare.
Examination
OVN1, övning, 2,5 hp, muntliga övningar avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd