Kursplan - Läs-, skriv- och matematikutvecklande arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
Omfattning
5 hp
Kurskod
SQA145
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-05-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Tredje upplagan. LegiLexi, 2022
URL: https://a.storyblok.com/f/129463/x/64eecfdf5f/lara-barn-att-lasa-e-bok-2022.pdf
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 111 sidor
ISBN: 9789127828001 LIBRIS-ID: r3dmcq84p9tf2f8w
Kompendier
Elever i matematiksvårigheter: Lärare och elever om låga prestationer i matematik
Doktorsavhandling Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet, 2019
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 2 - Läs- och skrivsvårigheter
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F-3 moment 3 - Att kartlägga läs- och skrivutveckling
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020
Stödmaterial matematiksvårigheter DEL 3 Laborativt material och digitala verktyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2020
Artiklar
Kritiska aspekter i lärandet om tal och antal
Skolverket, 5s, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144095
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Att se hur barn räknar
Skolverket, 2021
URL: https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR144094
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter i att möta hinder i elevers läs-, skriv- och
matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. med utgångspunkt i teorier kritiskt granska och reflektera över val av didaktiskt och pedagogiskt arbetssätt som kan underlätta/hindra
elevers möjligheter till läs-, skriv- och matematiklärande
2. med utgångspunkt i verkliga/fiktiva fall identifiera och analysera hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
3. redogöra för och kritiskt granska didaktiska och pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers läs-, skriv- och
matematikutveckling med beaktande av elevers olika förutsättningar och behov olika förutsättningar och behov
Innehåll
- Teorier och förklaringar gällande elevers möjligheter och hinder i läs-, skriv- och matematikutveckling med utgångspunkt i didaktiska
perspektiv
- Pedagogiskt arbete för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
- Kartläggande, analyserande och åtgärdande pedagogiskt arbete för att möta hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling
- Assisterande teknik/digitala verktyg som underlättar läs-, skriv- och matematikutveckling
Särskild behörighet
Specialpedagogexamen, grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, grundlärarexamen
med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 eller motsvarande äldre examen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
3
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, muntlig övning avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd