Kursplan - Bemötande av elever i behov av särskilt stöd och i synnerhet elever med svårigheter i läs-, skriv- och matematikutveckling
Omfattning
5 hp
Kurskod
SQA144
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-05-09
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Lära barn att läsa
Fjärde upplagan : LegiLexi Stiftelse, 2025 - 261 sidor
ISBN: 9789198426458 LIBRIS-ID: n73pn5cpllprb8rz
URL: Fritt tillgänglig
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 111 sidor
ISBN: 9789127828001 LIBRIS-ID: r3dmcq84p9tf2f8w
Kompendier
Del 3 - Laborativt material och digitala verktyg
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter. F-3 Moment 2. Läs- och skrivsvårigheter.
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, [2022] - 37 sidor
ISBN: 9789175595214 LIBRIS-ID: 1j0bdt0lz2hckfv7
Artiklar
Relationellt klassrumsledarskap - för kunskapsutveckling, inkludering och välbefinnande
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, 2021
URL: Skolverket
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Övrigt
-
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi, [2022] - 245 sidor
ISBN: 9789198426441 LIBRIS-ID: 8qhdr2lm6r2zpz35
Inkluderande matematikundervisning
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 111 sidor
ISBN: 9789127828001 LIBRIS-ID: r3dmcq84p9tf2f8w
Kompendier
Del 3 - Laborativt material och digitala verktyg
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter. F-3 Moment 2. Läs- och skrivsvårigheter.
Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm : Skolverket, [2022] - 37 sidor
ISBN: 9789175595214 LIBRIS-ID: 1j0bdt0lz2hckfv7
Artiklar
Relationellt klassrumsledarskap - för kunskapsutveckling, inkludering och välbefinnande
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, 2021
URL: Skolverket
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Övrigt
-
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi, [2022] - 245 sidor
ISBN: 9789198426441 LIBRIS-ID: 8qhdr2lm6r2zpz35
Kompendier
Del 1 - Att upptäcka behov av stöd i matematik
Del 2 - Att tillgodose behov av stöd i matematik
Del 3 - Laborativt material och digitala verktyg
Del 5 - Att intensifiera insatser i matematik
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter. F-3 Moment 1. Läs- och skrivutveckling.
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter. F-3 Moment 2. Läs- och skrivsvårigheter.
Artiklar
Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen. Finns tillgänglig på Modul: Tidig läsundervisning Del 7: Kartläggning och bedömning av den tidiga läsutvecklingen
Skolverket, 2020
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter i att möta behov av särskilt stöd, och
särskilt hinder i elevers läs-, skriv- och matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika teorier och förklaringar gällande hinder i elevers kunskapsutveckling, och särskilt läs-, skriv- och matematikutveckling
2. med utgångspunkt i verkliga/fiktiva fall, utifrån sin yrkesroll reflektera över bemötande och arbetssätt som kan underlätta/hindra
elevers möjligheter till läs-, skriv- och matematiklärande
3. redogöra för didaktiska och pedagogiska insatser på olika nivåer för att främja elevers läs-, skriv- och matematikutveckling med
beaktande av elevers olika förutsättningar och behov
Innehåll
- Teorier och förklaringar till elevers lärande och utveckling gällande möjligheter och hinder i läs-, skriv- och/eller matematikutveckling
- Bemötande av elever i behov av särskilt stöd
- Assisterande teknik/digitala verktyg som underlättar läs-, skriv- och matematikutveckling
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 2 hp, muntlig övning avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd