Kursplan - Barns kommunikation och språkutveckling - KPU, grundlärare årskurs F-3
Omfattning
6 hp
Kurskod
SVA057
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-04-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Länk
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
Stockholm : Skolverket, [2019] - 158 sidor
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: 22553075
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Artiklar
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om hur en- och flerspråkiga barns språkutveckling kan främjas genom att tillämpa språkutvecklande arbetssätt, samt ge studenten möjlighet att kunna redogöra för och diskutera modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med läs- och skrivinlärning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och diskutera modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med läs- och skrivinlärning
2. tillämpa språkutvecklande arbetssätt
3. redogöra för hur en- och flerspråkiga barns språkutveckling kan främjas
4. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
5. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Språkstimulerande arbetssätt
- Estetiska uttrycksformer
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Analys av styrdokument med avseende på barns språkutveckling
- Vetenskapligt skrivande
Särskild behörighet
10 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare F-3 vari ingår
- 4 hp Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare årskurs F-3, samt
- 2 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 1 och 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 0,5 hp, workshop rörande språkutvecklande arbetssätt avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, workshop rörande språkutvecklande arbetssätt samt läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd