Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik med didaktik - KPU, grundlärare årskurs F-3
Omfattning
9 hp
Kurskod
OAU316
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-04-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teknik i skolan - En vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression
Liber, 2022 - 184 sidor
ISBN: 9789147146338 LIBRIS-ID: 9q5jkc7w73qq3t1m
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 261 sidor
ISBN: 9789151104157 LIBRIS-ID: 1cnz5trszm07qw50
Webbadresser
Boken om naturvetenskap
URL: https://www.experimentarkivet.se/boken-om-naturvetenskap/boken-om-naturvetenskap.pdf
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla dels ämneskompetens inom biologi, fysik, kemi och teknik, dels kompetens att planera, leda, utveckla och utvärdera undervisning i förskoleklass och årskurs 1-3 med utgångspunkt i styrdokument och ämnesdidaktisk forskning samt bedöma elevens kunskaper.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande innehåll och begrepp inom naturvetenskap och teknik som beskrivs i styrdokument för förskoleklass och årskurs 1-3
2. redogöra för naturvetenskapens karaktär och arbetssätt samt teknikutvecklingsarbetets olika faser
3. redogöra för hur dagens samhälle och mänsklig aktivitet påverkar natur, teknik och miljö
4. med stöd av aktuella styrdokument och ämnesdidaktisk forskning självständigt planera, kritiskt tolka och utvärdera lektioner
5. redogöra för hur identitet, sexualitet och relationer kan beskrivas utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv
6. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Centrala begrepp och teorier inom naturvetenskap och teknik behandlas med utgångspunkt i aktuella styrdokument för relevanta åldersgrupper
- Inom kursen behandlas även begrepps- och kunskapsbildning, undervisning och bedömning samt ämnesdidaktisk forskning
- Kursen skall ge träning i ett observerande, undersökande och experimentellt samt ett problemlösande och vetenskapligt arbetssätt
- Kursen ska erbjuda möjligheter att använda naturvetenskapliga- och tekniska kunskaper i samhälleliga och globala värderande diskussioner om exempelvis miljöfrågor, ömsesidigt beroende av naturresurser, globaliseringens konsekvenser och livskvalité
Särskild behörighet
15 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare F-3 vari ingår
- 5 hp Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare årskurs F-3,
- 3 hp Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3, samt
- 2 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare årskurs F-3.
Examination
LAB1, laboration 1,5 hp, genomförande och redovisning av laborationer avseende lärandemål 1, 2 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i ämnesteoretiska seminarier avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i ämnesdidaktiska seminarier avseende lärandemål 1 och 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig inlämning avseende lärandemål 1, 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd