Kursplan - Matematik med didaktik, del 2 - KPU, grundlärare årskurs F-3
Omfattning
10 hp
Kurskod
MAA060
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-04-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Första upplagan, Stockholm 2022,
Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor
ISBN: 9789147129171 LIBRIS-ID: lwqzvkpfjvj2h2bm
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2019 - 125 sidor
ISBN: 9789147128822 LIBRIS-ID: hr7j4vl7fncrgks4
Artiklar
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillämpa samt tillägna sig ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper med fokus på områdena geometri, samband och förändring, sannolikhet och statistik samt problemlösning. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att utveckla sin förmåga att reflektera över hur undervisning i matematik och elevers lärande förhåller sig till varandra.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. informerat och övervägt tillämpa ämnesdidaktiska metoder och modeller för undervisning av matematik i förskoleklass och grundskolans tidigare år
2. planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i årskurserna F-3 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska metoder och modeller
3. diskutera och tillämpa teoretiska ramverk och forskningsresultat angående undervisning och lärande av matematik
4. reflektera över och granska lärarens roll i problemlösningsorienterad matematikundervisning med fokus på kommunikation och resonemang
5. använda ett matematiskt språk och definiera grundläggande matematiska begrepp samt kunna förklara begreppens inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och verktyg (till exempel digitala verktyg)
6. lösa, analysera och formulera matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
7. redogöra för språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
8. analysera och bedöma giltighet av elevlösningar samt beskriva hur dessa kan användas som underlag för matematikundervisning
9. visa vetenskapligt förhållningsätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Aktuella styrdokument för matematik i grundskolan
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området geometri: Grundläggande geometriska två- och tredimensionella, deras egenskaper samt inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt. Mätning av längd, massa, volym och tid. Skala vid enkel förminskning och förstoring. Symmetri
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området samband och förändring: Proportionella samband
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området sannolikhet och statistik: Slumpmässiga händelser i konkreta situationer. Skapa enkla tabeller och diagram såväl med som utan digitala verktyg
- Matematikundervisning genom problemlösning
- Problemlösningsstrategier och representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material)
- Verktyg för att stödja lärare att planera och leda matematiskt givande helklassdiskussioner
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Problematisering av olika arbetssätt/metoder (som till exempel ämnesintegrering) samt olika sätt att differentiera/individualisera undervisning
- Bedömning i matematik
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Särskild behörighet
15 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare F-3 vari ingår
- 6 hp Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare F-3,
- 3,5 hp Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare F-3, samt
- 4 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare F-3.
Examination
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av problemlösningspass med en elevgrupp avseende lärandemål 1-4, 8 och 9 Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, individuell muntlig och/eller skriftlig inlämning, avseende lärandemål 3, 8 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 5 och 6 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 3, 7 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd