Kursplan - Att som specialpedagog arbeta med kvalificerade samtal
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA129
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-18
Reviderad
2023-02-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 296 sidor
ISBN: 978-91-47-12263-9 LIBRIS-ID: 20822750
Förskollärares yrkeskunnande : Förskollärares erfarenheter av praktiskt handlande i pedagogisk verksamhet
Västerås : Mälardalen University, 2017
ISBN: 978-91-7485-324-7 LIBRIS-ID: 20719126
URL: Länk
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Anledning till handledning : skolledares perspektiv på grupphandledning
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, cop. 2009 - 224 s.
ISBN: 9789162879358 LIBRIS-ID: 11706188
Böcker
Avhandlingar
Av följande avhandlingar väljer seminariegruppen en som ni läser till dialogseminarium 2.Vad kommunikation vill säga : en iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2009 - 266 s.
URL: Länk
Handledning som verktyg och rum för reflektion : en studie av specialpedagogers handledningssamtal
Karlstad : Institutionen för utbildningsvetenskap, Avdelningen för pedagogik, Karlstads universitet, 2004 - [2], vi, 208 s.
ISBN: 91-85335-33-9 LIBRIS-ID: 9804477
URL: Länk
Ögonblickets pedagogik : yrkesgrupper i samtal om specialpedagogisk kompetens vid barn- och ungdomshabiliteringen
Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2006 - [12] s., s. 15-298
ISBN: 91-7155-184-0 LIBRIS-ID: 10076734
URL: Länk
Artiklar
Inclusive Classroom Profile (ICP): a cultural validation and investigation of its perceived usefulness in the context of the Swedish preschool, International Journal of Inclusive Education.
2018
Övrigt
Avhandlingar, artiklar och referenslitteratur enligt anvisningar i studiehandledningen och i samråd med kursledningen
Artiklar kommer att tillkomma, de meddelas vid kursstart och läggs ut via länkar i studiehandledningen eller på Canvas
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och färdigheter att leda kvalificerade samtal i specialpedagogisk verksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa en fördjupad förmåga att genomföra kartläggande samtal för pedagogiskt utvecklingsarbete
2. problematisera, analysera och redogöra för egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor
3. redovisa såväl empirisk som teoretisk kunskap om analys av samtal
Innehåll
- Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i den pedagogiska praktiken
- Konsultation, handledning och rådgivning
- Kollegiala samtal
- Kvalificerade samtal som forskningsområde
- Fördjupningsarbete/fältstudie
Särskild behörighet
Speciallärar- eller Specialpedagogexamen på avancerad nivå samt kurs i samtalsmetodik på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift rörande kollegiala samtal avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, fältstudierapport rörande kartläggande samtal avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd