Kursplan - Digital tjänsteutveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA234
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2020-01-29
Reviderad
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att erbjuda teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att initiera, utvärdera och styra utvecklingen av värdeskapande tjänste-erbjudanden med hjälp av digitala medier och verktyg. Kursen utgår ifrån en systemsyn rörande organisationer och marknader där studenten lär sig förstå och bedöma hur olika aktörer, resurser och digitala verktyg och tjänster kan generera värde till flera olika (både privata och offentliga) aktörer. Ett stort fokus ligger på att koppla ihop teoretiska kunskaper och principer med praktiska appliceringar samt vilka omgivande aspekter (t.ex lagar, etik, hållbarhet) som behöver beaktas då erbjudanden och tjänster utvecklas och implementeras i olika organisationer och på olika marknader.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten kunna:
1. Förklara skillnaden mellan aktuella teoretiska perspektiv och hur dessa förhåller sig till olika möjliga praktiska tillämpningar
2. Identifiera olika former av värdeskapande tjänster och erbjudanden samt relatera utveckling av dessa till olika affärsmodeller
3. Identifiera, analysera och förklara betydelsen av olika aktörer och resurser i ett tjänsteutvecklingssystem samt visa medvetenhet gällandemetoder för att undersöka och kartlägga dessa.
4. Redogöra för och ge exempel på hur tjänstelogik och digitala lösningar kan användas för att skapa värde för olika typer av aktörer (intressenter)
5. Reflektera över juridiska och etiska utmaningar och problem kopplat till digitalisering.
6. Initiera och generera ett digitalt tjänsteerbjudande samt analysera och utvärdera dess transformativa potential på ett tjänstesystem
7. Samarbeta, samt kunna utvärdera sin egen insats samt andras, i grupp följande akademisk praxis
8. Sammanfatta och värdera det egna utvecklade tjänsteerbjudande muntligen, grafiskt och skriftligen
Innehåll
Genom att gå igenom verklighetsrelaterade scenarios ger denna kurs insikter i hur utvecklingen och utvärdering av digitala erbjudanden genomförs. Utifrån ett helhets och systemperspektiv av privata och offentliga (kommunala och statliga) aktörer och dess marknader lär sig studenten se det praktiska värdet av teorier och konceptuella modeller. Genom seminarier och workshops ges studenten möjlighet att reflektera och diskutera hur olika typer av sociala och ekonomiska värden skapas och upplevs av olika aktörer. Genom analys av aktuell forskning och nutida teorier som stödjer förklaring och utvecklingen av digitala tjänster får studenten förståelse för olika aspekter och steg rörande utveckling av digitala erbjudanden och dess potentiellt tranformativa verkan på tjänstesystem och marknader. Centralt i kursens innehåll är praktiska tillämpningar av teorier för hur digitala tjänster och erbjudanden utvecklas och implementeras samt hur man hanterar juridiska och etiska utmaningar kopplat till digitalisering.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshops och självständigt projektarbete.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning varav 15 hp på nivå G1F. Dessutom krävs Engelska 6.
Examination
Individuell Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (lärandemål 1-8)
Projekt (PRO1), Gruppuppgift, individuell betygsättning, 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 1-8)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig