Kursplan - Tjänstemarknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA192
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2021-06-22
Reviderad
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Essentials of Services Marketing
Pearson, 4th Edition, 2022
Syfte
Syftet med kursen är att studenten skall:
Ge både grundläggande och fördjupade insikter i de unika utmaningar som ställs på marknadsföring av varor och tjänster. Syftet är att utifrån vetenskapliga modeller använda och analysera hur tjänster produceras och levereras till kunderna. Centralt för kursen är betydelse av tjänsters karaktärsdrag och hur de påverkar företags förutsättningar för sin verksamhet och kundens förväntade och upplevda upplevelse.
Lärandemål
Efter kursen skall studenten:
1-Förstå och beskriva de unika utmaningar som marknadsföringen av tjänster innebär och hur företag och organisationer utvecklar, producerar och levererar kvalitet till sina kunder
2- Förstå och beskriva servicestrategier, verktyg och metoder för att hantera marknadsföring av tjänster
3- Förklara och använda vetenskapliga begrepp och modeller för att analysera tjänsteproducerande företags agerande och aktiviteter
4- Förstå och redogöra för betydelsen av relationer för tjänsteproducerande företag
5- Visa färdighet och förmåga att planera, genomföra och rapportera olika affärssituationer från företaget och kundens perspektiv
6- Visa färdighet och förmåga att analysera olika affärssituationer där tjänsteföretag utmanas av kundernas förväntningar
Innehåll
I kursens första del diskuteras tjänsten från kundens synvinkel och deras förväntningar, beteende och uppfattningar.
Nästa del av kursen omfattar servicekvalitet från företagsledningens perspektiv. Kursen behandlar även relationer och hantering av kvalitetsfrågor samt utformning av tjänster. Kursen diskuterar även anställdas roll i tjänsteföretaget, intern marknadsföring och kommunikation av tjänster. Kursen bygger på en kedja av aktiviteter/inlämningar där deltagarna i grupp eller enskilt, skriftligt planerar, genomför och rapporterar aktiviteter kopplade till centrala teorier inom ämnesområdet.
Undervisning
Kursens övergripande teori-ramverk kommer att presenteras via inspelade föreläsningar. Inlämningarnas syfte är att använda och belysa olika aspekter på tjänsteföretagets kvalitet. Kommunikation, individuella uppgifter/gruppövningar samt diskussioner sker via en digital kommunikationsplattform.
Särskild behörighet
22,5 hp företagsekonomi eller motsvarande.
Examination
Hemtentamen (HEM1), 2,5 hp, betyg G, VG (avser lärandemål 3, 5 och 6).
Inlämningsuppgift (INL1), 5,0 hp, betyg G (avser lärandemål 1, 2, 4 och 5).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med:
FOA105 Service Management 7.5 hp
FOA176 Tjänster och tjänstekvalitet 7.5 hp
FOA177 Service Management 7.5 hp
Denna kurs är till största delen densamma som FOA105/FOA177 Service Management. Därmed kan den inte inräknas i en examen där redan FOA105/FOA177 ingår.