Kursplan - Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande och förebyggande arbete i primärvård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA094
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 316 sidor
ISBN: 9789144151069 LIBRIS-ID: 5lq537gp33fdwfq5
Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 328 sidor
ISBN: 9789144132853 LIBRIS-ID: 5jz5wlp23sg2dd3n
Grundläggande folkhälsovetenskap
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 260 sidor
ISBN: 978-91-47-11327-9 LIBRIS-ID: 20891997
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 342 sidor
ISBN: 9789144133331 LIBRIS-ID: 3fx64dj810r72735
Webbadresser
God och jämlik hälsa ? en utvecklad folkhälsopolitik
Regeringskansliet, 2018-04-20T14:59:58+02:00
URL: Länk
Referenslitteratur
MI-samtal och förhållningsätt. Att framkalla, förädla och förankra motivation, 1.
2018
Folkhälsoarbetets etik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 307 s.
ISBN: 9789144060422 LIBRIS-ID: 12069121
Primary health care measurement framework and indicators: monitoring health systems through a primary health care lens
Geneva: World Health Organization and the United Nations Childrens Fund (UNICEF), 2022. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO,
Övrigt
Mer litteratur (t.ex. artiklar, webbkällor eller text från bokkapitel) på max 200 sidor kan läggas till. Ytterligare information kommer att ges under kursstarten och på Canvas.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa sin kunskap och förståelse för hälsofrämjande och förebyggande arbete inom primärvård utifrån ett folkhälsoperspektiv. Studenten ska dessutom fördjupa sina kunskaper kring sociala bestämningsfaktorer för hälsa hos olika grupper och deras rätt till hälsa på lika villkor.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva och reflektera kring specialistsjuksköterskors förebyggande och hälsofrämjande arbete utifrån ett individ- och befolkningsperspektiv
2 reflektera kring sociala bestämningsfaktorer för hälsa, livsvillkor och normer i relation till rätt till hälsa på lika villkor
3 identifiera och reflektera kring förhållningssätt som stärker människors beslutsfattande och makt i relation till hälsolitteracitet
4 genomföra individuellt anpassade hälsofrämjande samtal samt relatera detta till personlig och professionell utveckling
5 reflektera kring sammanhangets betydelse för hälsofrämjande samtal
Innehåll
Bestämningsfaktorer för hälsa och deras indikatorer
Normmedvetna perspektiv i hälsoarbete
Social ojämlikhet i hälsa
Folkhälsoarbete i primärvård (hälsoekonomi, epidemiologi, etiska principer)
Integrerad befolkningscentrerad hälsoservice
Kommunikation
Motiverande samtal
Digitala vårdmöten
Pedagogiskt förhållningssätt i förhållande till empowerment
Egenvård i relation till hälsolitteracitet
PPU-personligt och professionell utveckling
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
VIL1, Verksamhetsintegrerat lärande, 4,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, Övning, 1,5hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd