Kursplan - Specialistsjuksköterskors hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård och elevhälsa
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE177
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2022-12-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 595 sidor
ISBN: 9789144136240 LIBRIS-ID: dsmknc7hbrddvbsh
Pediatrisk omvårdnad
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, 2023 - 445 sidor
ISBN: 9789147146017 LIBRIS-ID: r71k2wcbpvtrxbk6
Barnhälsovård - att främja barns hälsa
6. uppl. : Liber, 2016 - 296 s.
ISBN: 9789147111862 LIBRIS-ID: 18810581
Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
11th ed. : Wolters Kluwer Health, [2021]
ISBN: 9781975154141 LIBRIS-ID: 4gf8d5hq2n5lwcff
Professionella möten på distans : bedömning och råd om vård
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 540 sidor
ISBN: 9789147140336 LIBRIS-ID: n3t8dhqrlc5dk0g7
Webbadresser
KOMPETENSBESKRIVNING KOMPETENSBESKRIVNING FÖR SKOLSKÖTERSKA INOM ELEVHÄLSANS MEDICINSKA INSATS, EMI
RIKSFÖRENINGEN FÖR SKOLSKÖTERSKOR OCH SVENSK SJUKSKÖTERSKEFÖRENING,
URL: Länk
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Ägs av Sveriges regioner och är en del av Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård, 2023
URL: Länk
Referenslitteratur
Att möta familjer inom vård och omsorg : en samtalsmodell på systemisk grund
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 159 sidor
ISBN: 9789144153629 LIBRIS-ID: wc6j2rnbtpdmvgkk
Skolsköterskans hälsofrämjande arbete
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 287 sidor
ISBN: 9789144125343 LIBRIS-ID: mxtr7lvbkfvzk6xp
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 316 sidor
ISBN: 9789144151069 LIBRIS-ID: 5lq537gp33fdwfq5
Anknytning : om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 128 s.
ISBN: 9789172055827 LIBRIS-ID: 10927441
Övrigt
Artiklar tillkommer inom kursen
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barns och ungas fysiska, psykiska och sociala utveckling, deras livsvillkor, rättigheter och hälsa. Studenten ska utveckla färdighet och förmåga att utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt självständigt arbeta hälsofrämjande och att självständigt utföra bedömningar och undersökningar av hälsa och utveckling samt genomföra vaccinationer. Studenten ska även visa fördjupad kunskap i omvårdnadsplanering och samordning av hälsoarbete med individer och grupper.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och värdera barns och ungas utvecklingskompetenser och livsvillkor utifrån ekologiskt perspektiv med särskilt beaktande av socioekonomisk tillhörighet, genus och etnicitet
2 identifiera och problematisera barns och ungas rättigheter i vårdsituationer
3 identifiera, bedöma och värdera barns och ungas hälsa och utveckling samt omvårdnadsbehov utifrån evidensbaserad praktik och etiska aspekter
4 identifiera och bedöma avvikelser i barnets hälsa och utveckling och vardagspediatriska tillstånd inom barnhälsovårdens och eller elevhälsans verksamhetsområde samt genomföra och följa upp vaccinationer
5 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera omvårdnadsåtgärder
6 självständigt initiera, planera, genomföra, samordna och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande insatser med enskilda eller grupper inom barnhälsovård och eller elevhälsa
7 medverka vid, självständigt utföra och följa upp undersökningar och insatser inom barnhälsovård och eller elevhälsa
8 tillämpa familjefokuserad omvårdnad i komplexa vårdsituationer inom barnhälsovård och eller elevhälsa och problematisera dessa utifrån vetenskapliga och etiska aspekter
9 tillämpa och värdera kunskap om komplexa frågeställningar i vårdsituationer inom barnhälsovård och eller elevhälsa i relation till personlig och professionell utveckling
10 reflektera kring samordning av vårdinsatser som samverkan i team inom en arena eller mellan olika arenor
11 kritiskt reflektera kring användning av hälso- och välfärdsteknik inom barnhälsovård och eller elevhälsa ur ett individ- och jämlikhetsperspektiv
12 tillämpa och värdera kunskap om juridiska regelsystem och föreskrifter, dokumentation och kvalitetssäkring inom barnhälsovård och elevhälsa
13 identifiera behov av kunskapsutveckling avseende primärvård med inriktning mot barnhälsovård eller elevhälsa samt formulera problem, syfte och metod relevant för vårdvetenskap inom primärvård: barnhälsovård eller elevhälsa
14 kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod och etiska överväganden i eget och andras PM inom primärvård: barnhälsovård eller elevhälsa
Innehåll
Barns utveckling, livsvillkor, hälsa och rättigheter
Ekologisk systemteori
Barnkonventionen
Normmedvetenhet
Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser
Hälsoundersökning med bedömning av hälsa och utveckling
Förebyggande och hälsofrämjande arbete som t.ex. levnadsvanor
Omvårdnadsprocessen
Familjefokuserad omvårdnad
Föräldraskapsstöd som t.ex. jämlikt och jämställt föräldraskap
Motiverande samtal (MI)
Vardagspediatrik
Vaccinationer
Komplexa vårdsituationer
Psykisk hälsa
Våld i nära relationer
Att möta och stödja människor i kris som t.ex. vid dödsfall
Personlig och professionell utveckling
Samordning av hälsoarbete
Hälso- och välfärdsteknik
Telefonrådgivning
Metoder för dokumentation och kvalitetssäkring
Juridiska regelsystem och föreskrifter
Vetenskaplig metod och forskningsetik
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter utfärdad examen.
Examination
SEM1, Seminarium, 1,5h, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2,5hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, Hemtentamen, 4,5hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Praktik, 8hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PM01, Promemoria, 3hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyg Godkänd på hela kursen ska SEM1, SEM2, HEM1, PRA1, INL1 och PM01 vara bedömda som Godkända.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd