Kursplan - Ledarskap för pedagogisk utveckling
Omfattning
4.5 hp
Kurskod
PEA943
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge deltagaren möjlighet att utveckla och stärka sitt ledarskap för pedagogisk utveckling, samt får ökad förståelse för ledarens betydelse gällande kvalité i utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna
1. diskutera ledarskapets betydelse och förutsättningar för pedagogisk utveckling
2. självständigt och tillsammans med andra analysera och problematisera den pedagogiska praktiken i, för deltagaren, aktuell kontext
3. verka för pedagogisk utveckling
4. med utgångspunkt i det akademiska lärarskapet främja lärares utveckling
Innehåll
- Ledarskap för pedagogisk utveckling utifrån frågorna vad, varför och hur
- Akademiskt lärarskap
- Olika perspektiv på ledarskap inom högre utbildning
- Planering och genomförande av pedagogiskt utvecklingsarbete
Särskild behörighet
Anställning avsedd för undervisning eller för direkt stöd till undervisning vid Mälardalens universitet. Därtill krävs uppdrag för att leda pedagogisk utveckling.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande samt bidragande under kursens träffar avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg underkänt (U) eller godkänt (G).
VIL1, verksamhetsintegrerat lärande, 1,5 hp, upprättande av handlingsplan samt genomförande av samtal för pedagogisk utveckling avseende lärandemål 3 och 4, betyg underkänt (U) eller godkänt (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd