Kursplan - Marknadsföring 2
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
FOA006
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Consumer behaviour
4th edition : Los Angeles : SAGE, 2019 - xxiii, 549 pages
ISBN: 9781526450005 LIBRIS-ID: 09hxvh2lx8fd9gz4
Kvantitativ metod : en praktisk introduktion
Första upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 203 sidor
ISBN: 9789144128801 LIBRIS-ID: 5g66vgm43zlsdtmq
Referenslitteratur
Optimal marknadskommunikation
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 514 s.
ISBN: 978-91-47-11203-6 LIBRIS-ID: 19868273
Research methods for business students
Ninth edition : Harlow : Pearson Education, 2023 - xxvii, 860 s.
ISBN: 9781292402727 LIBRIS-ID: fw5v0kh1ckpwv4pd
Övrigt
Artiklar kommer att finnas tillgängliga i Canvas
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga gällande: användning av databaser med information om publikationer, företag och befolkning, kvantitativ och kvalitativ datainsamling och analys, skriva texter, muntlig presentation, kritisk granskning av information, skrifter och litteratur och annat material samt kollegialt samarbete.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för och tillämpa grundläggande vetenskapliga metoder och metodbegrepp
2. Redogöra för och kritiskt tillämpa grundläggande kunskap inom marknadsföring, speciellt samla in och analysera kvalitativa och kvantitativa marknadsdata
3. Integrera kunskap och hantera komplex information vid utvärdering av olika alternativ gällande strategiska och taktiska beslut med avseende på marknadsföringens delområden speciellt att förstå skillnader mellan marknadsföring mot konsumenter och marknadsföring mot företag
4. Formulera precisa och genomförbara frågeställningar/problem som grund för planering av kursens olika projekt
5. Värdera, tolka och använda komplex information utifrån en eller flera frågeställningar/ problem
6. Kommunicera effektivt skriftligt och muntligt individuellt och i grupp
7. Genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna i kursen
Innehåll
Första delen av kursen är kopplad till omvärldsanalys av olika branscher. Studenten ska kunna resonera utifrån begrepp som rör omvärldsanalys och relatera begreppen till den bransch som diskuteras. Vidare används databaser för olika analyser.
I den andra delen av kursen tar vi steget in i konsumentens medvetande och agerande. Momentet handlar om att fördjupa kunskap om och förståelse för konsumentens beteende. Centrala begrepp i momentet är; köpprocessen, inköpssituationer, segmentering, lojalitet och relationer.
Den tredje delen av kursen gäller marknadskommunikation där vi utifrån målgrupperna för företagens integrerade marknadskommunikation diskuterar hur budskap och kanalval samverkar för att uppnå kommunikationseffektivitet. Uppgiften som relateras till denna del innebär att planera och genomföra ett projekt.
Kursens fjärde del berör marknadsföring mellan företag. Etablerade begrepp inom teorier om industriell marknadsföring och B2B tas upp. Vi diskuterar interaktion och betydelse av olika aktiviteter på företagsmarknader och analyserar olika situationer.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning, problemlösning i grupp/ workshop, praktikfall och att skriva rapporter av olika slag. Kursen relaterar till och fördjupar tidigare kursers innehåll, speciellt gällande marknadsföring. I kursen arbetar vi aktivt med att integrera teori, empiri och praktik, bland annat genom interaktion med företag och organisationer. I kursen tränas studenterna i muntlig och skriftlig presentation och seminarieverksamhet i olika former.
Examination sker genom en skriftlig tentamen och inlämningsuppgifter samt gruppuppgifter. Närvaro är obligatorisk under de examinationsmoment som seminariebehandlas.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 22,5 hp eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, betyg Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Lärandemål 1-7)
Gruppuppgift (GRU2), 3 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Lärandemål 1-7)
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Lärandemål 3, 5-7)
Inlämning (INL2), 4 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Lärandemål 1-7)
Seminarium (SEM1), 3,5 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Lärandemål 3, 5-7)
Seminarium (SEM2), 3 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Lärandemål 1-2, 4, 6-7)
Tentamen (TEN1), 4 hp, Betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig (F) (Lärandemål 2-3, 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 3 hp med EFO220 Praktisk marknadsföring - vad, hur och varför?
Kursen överlappar helt med FOA121 Marknadsföring 2
Kursen överlappar helt med FOA180 Marknadsföring 2
Kursen överlappar 18,5 hp med FOA190 Marknadsföring 2