Kursplan - Den flerspråkiga och mångkulturella skolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA011
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Möte med andraspråkselever
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 169 sidor
ISBN: 9789144113401 LIBRIS-ID: 19962396
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 217 sidor
ISBN: 9789144076256 LIBRIS-ID: 20891881
Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 88 sidor
ISBN: 9789127458628 LIBRIS-ID: cpqx63tz9p0pdjgf
Webbadresser
Beskrivande statistik
Stockholm: Skolverket, (u.å)
URL: https://www.skolverket.se/publikationsserier/beskrivande-statistik
Greppa flerspråkigheten - en resurs i lärande och undervisning
Stockholm: Skolverket, 2018
Kommentarmaterial till kursplanen i svenska som andraspråk - Grundskolan
Stockholm: Skolverket, 2022
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm: Skolverket, 2011
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket, 2022
Språket och skolämnet svenska som andraspråk: om elevers språk och skolans språksyn
Uppsala: Uppsala universitet, 2017
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1082072/FULLTEXT01.pdf
Ämnet svenska som andraspråk i gymnasieskolan SKOLFS 2010:261
Skolverket, 2010
Övrigt
-
Böcker
Möte med andraspråkselever
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 169 sidor
ISBN: 9789144113401 LIBRIS-ID: 19962396
Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 217 sidor
ISBN: 9789144076256 LIBRIS-ID: 20891881
Svenska som andraspråk : för vilka och hur kan undervisningen organiseras?
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 88 sidor
ISBN: 9789127458628 LIBRIS-ID: cpqx63tz9p0pdjgf
Webbadresser
Beskrivande statistik
Stockholm: Skolverket, (u.å)
URL: https://www.skolverket.se/publikationsserier/beskrivande-statistik
Greppa flerspråkigheten - en resurs i lärande och undervisning
Stockholm: Skolverket, 2018
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2 uppl. Stockholm: Skolverket, 2012
Kommentarmaterial till kursplanen i svenska som andraspråk - Grundskolan
Stockholm: Skolverket, 2022
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm: Skolverket, 2011
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket, 2022
Språket och skolämnet svenska som andraspråk: om elevers språk och skolans språksyn
Uppsala: Uppsala universitet, 2017
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1082072/FULLTEXT01.pdf
Ämnet svenska som andraspråk i gymnasieskolan SKOLFS 2010:261
Skolverket, 2010
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om den flerspråkiga och mångkulturella skolan och ämnet svenska som andraspråk. Vidare syftar kursen till att studenten ska få möjlighet att tillägna sig kunskaper om vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbete i den flerspråkiga och mångkulturella skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. översiktligt redogöra för framväxten av språklig och kulturell mångfald i den svenska skolan
2. definiera centrala begrepp såsom språk, kultur, identitet och etnicitet ur ett läroplans- och utbildningsperspektiv
3. beskriva olika språkliga och kulturella mönster och värderingar i samhälle och skola samt hur de påverkar elevers villkor för lärande
4. redogöra för skolämnet svenska som andraspråk i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
5. reflektera kring skolans bemötande av flerspråkiga elever med utgångspunkt i didaktisk medvetenhet och interkulturella perspektiv
Innehåll
- Migrationens påverkan på samhälle och skola
- Språk, kultur, identitet och etnicitet ur ett läroplans- och utbildningsperspektiv
- Villkor och stöd för elevers lärande; mottagande, modersmålsundervisning och studiehandledning
- Ämnet svenska som andraspråk - då och nu
- Värdegrund; ett interkulturellt förhållningssätt
- Introduktion till didaktiska perspektiv på flerspråkig undervisning
Särskild behörighet
30 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 1 hp, övningar avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 3,5 hp, fältstudie avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd