Kursplan - Fördjupning i svenskämnet för grundlärare 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA054
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i svenska
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 206 sidor
ISBN: 9789147129737 LIBRIS-ID: fqqr1gb2c4jzqq8h
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 288 sidor
ISBN: 9789144136172 LIBRIS-ID: 7kc2f5zp5vhsmkjj
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Tulpanpojken ; Spionen i äppelträdet
Stockholm : Rabén & Sjögren, 2021 - 366 sidor
ISBN: 9789129729207 LIBRIS-ID: 3g9fx4s818lxq088
Kompendier
Utdrag ur Hourihan, Deconstructing the hero.
Utdrag ur Lena Martinsson & Eva Reimers, Skola i normer, Malmö: Gleerup, 2008.
Utdrag ur Selma Lagerlöf, Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.
Utdrag ur Sven Wernström Den underbara.
Artiklar
En skola i frihet (i Bromseth & Darj)
2010
Normer i normkritisk litteratur: om frihet, emancipation och tvånget att bli kär. I Unga läser: läsning, normer och demokrati.
2017
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism"
Once upon a time : a short history of fairy tale / Marina Warner
uuuu-uuuu
ISBN: 9780191028762 LIBRIS-ID: 7j3pfbkv541lv1zz
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s. (PDF)
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
De nordiska språken (Nordiskt samarbete).
URL: https://www.norden.org/sv/information/de-nordiska-spraken
Dialekter i skolan (Institutet för språk och folkminnen).
URL: https://www.isof.se/lar-dig-mer/skolwebben/dialekter-i-skolan
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2022).
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Lärportalen. Lässtrategier för sakprosa (Skolverket).
Lärportalen. Lässtrategier för skönlitteratur (Skolverket).
Lärportalen. Muntlig kommunikation (Skolverket).
Resurser för undervisningen i nordiska språk (Skolverket).
Varför är Disney så populär? Man föds inte till barn - man blir det.
URL: https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/13_059-068.pdf
Svensk bokprovning (SBI, 2023).
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/wp-content/uploads/2023/04/Dokumentation-2023.pdf
Undervisa om nationella minoriteter (Skolverket).
Ungar och medier (Statens medieråd, 2021).
-
Böcker
Att bli lärare i svenska
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 206 sidor
ISBN: 9789147129737 LIBRIS-ID: fqqr1gb2c4jzqq8h
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 288 sidor
ISBN: 9789144136172 LIBRIS-ID: 7kc2f5zp5vhsmkjj
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Tulpanpojken ; Spionen i äppelträdet
Stockholm : Rabén & Sjögren, 2021 - 366 sidor
ISBN: 9789129729207 LIBRIS-ID: 3g9fx4s818lxq088
Kompendier
Utdrag ur Hourihan, Deconstructing the hero.
Utdrag ur Lena Martinsson & Eva Reimers, Skola i normer, Malmö: Gleerup, 2008.
Utdrag ur Selma Lagerlöf, Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.
Utdrag ur Sven Wernström Den underbara.
Artiklar
En skola i frihet (i Bromseth & Darj)
2010
Normer i normkritisk litteratur: om frihet, emancipation och tvånget att bli kär. I Unga läser: läsning, normer och demokrati.
2017
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism"
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap : En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
Norrköping : Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2015 - 385 s. (PDF)
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
De nordiska språken (Nordiskt samarbete).
URL: https://www.norden.org/sv/information/de-nordiska-spraken
Dialekter i skolan (Institutet för språk och folkminnen).
URL: https://www.isof.se/lar-dig-mer/skolwebben/dialekter-i-skolan
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2022).
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Lärportalen. Lässtrategier för sakprosa (Skolverket).
Lärportalen. Lässtrategier för skönlitteratur (Skolverket).
Lärportalen. Muntlig kommunikation (Skolverket).
Resurser för undervisningen i nordiska språk (Skolverket).
Varför är Disney så populär? Man föds inte till barn - man blir det.
URL: https://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/13_059-068.pdf
Svensk bokprovning (SBI, 2023).
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/wp-content/uploads/2023/04/Dokumentation-2023.pdf
Undervisa om nationella minoriteter (Skolverket).
Ungar och medier (Statens medieråd, 2021).
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter, inklusive metodik, i skolämnet svenska för grundskolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera språk- och litteraturvetenskaplig forskning och teorier om tal-, läs- och skrivundervisning för barn med olika förutsättningar och behov
2. praktiskt tillämpa språk- och litteraturdidaktiska metoder som främjar tal-, läs- och skrivutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
3. redogöra för och tillämpa modeller för att kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers tal-, läs- och skrivutveckling samt planera undervisning utifrån resultatet för elever med olika förutsättningar och behov
4. redogöra för och tillämpa kulturkritiska teorier om barnlitteratur och barnkultur i olika medier
5. identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
6. planera undervisning om språksituationen i Sverige och Norden samt de nationella minoritetsspråken och deras ställning i samhället
7. redogöra för den språkliga variationen i samhället och dess betydelse för undervisningen i svenskämnet
8. beskriva, analysera och kritiskt granska skönlitterära texter och sakprosatexter som elever såväl läser och tolkar som skriver och skapar i olika modaliteter och medier
9. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska och didaktiska aspekter på språkutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
- Litteraturdidaktisk forskning och teori
- Kritisk analys av aktuell forskning om tal-, läs- och skrivutveckling
- Didaktiska perspektiv på samtida barnlitteratur och barnkultur för mellanåren
- Undervisningsmetoder med förankring i styrdokument
- Planering och anpassning av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers tal-, läs- och skrivutveckling utifrån Skolverkets bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk
- Kulturkritiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Litteratursociologiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Språksituationen i Sverige och Norden och de nationella minoritetsspråkens ställning i samhället
- Sociolingvistisk forskning och teori
- Litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll
- Digitaliseringens betydelse för svenskämnet och digitala verktyg i undervisningen
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 30 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 18 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Bedömning och betygssättning för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6,
- 3 hp Utbildning och skola ur samhälleliga och historiska perspektiv för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 för grundlärare 4-6.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig redovisning vid seminarium avseende lärandemål 3 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 5 hp, individuell skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1-3, 5 och 7-9 betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 5 hp, skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2, 4, 7 och 9 betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd