Kursplan - Specialpedagogik - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU310
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Barn som väcker funderingar : se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 176 sidor
ISBN: 9789144165660 LIBRIS-ID: s8hm6973q7w6b9m3
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar : inkludering och specialpedagogik
Första utgåvan : 2018 - 198 sidor
ISBN: 9789127819115 LIBRIS-ID: 22073361
Utveckla språket med musik : Rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra : Isaberg förlag, 2013 - 157 s.
ISBN: 9789176948880 LIBRIS-ID: 14207571
Förskolan som lärandemiljö : för barn i behov av särskilt stöd
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 272 sidor
ISBN: 9789144132242 LIBRIS-ID: fwwn87kkcl6kxg5q
Artiklar
Differenterad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie. Utbildning & Lärande Vol 15, nr 3. 2021. s. 9-31
URL: https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1622410
En god utbildning för alla: En litteraturstudie om reflektionsverktyg som kan understödja utveckling av inkluderande förskolor. (2020) Utbildning & lärande, Vol 14, nr 1 (87-102)
URL: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1472654/FULLTEXT01.pdf
Webbadresser
Läroplan för förskolan: Lpfö18
Skolverket, 2018
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Referenslitteratur
Specialpedagogik i förskola : grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 281 sidor
ISBN: 9789144151267 LIBRIS-ID: bq9fsz4h86htgnn8
Different Agendas? The Views of Different Occupational Groups on Special Needs Education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Musikspråka i förskolan : med musik, rytmik och rörelse
1. uppl. : Stockholm : Runa, 2003 - 96 s.
ISBN: 91-88298-65-5 LIBRIS-ID: 9057234
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : När aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS Förlag, 2006 - 289
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i förskolan. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att fördjupa sin kompetens att i samverkan med andra möta barns skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra och problematisera specialpedagogiskt arbete och dess betydelse för lärande och utveckling
2. identifiera och i samverkan med andra hantera och analysera olika behov, inbegripet behov hos barn med neuropsykiatriska svårigheter
3. beskriva och problematisera kring barns behov av omsorg och utifrån det skapa förutsättningar för lärande och utveckling genom lek och estetiska uttrycksformer
4. jämföra och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv relaterade till specialpedagogisk verksamhet i förskolan
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i förskolan
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- Planering för stödjande insatser i praktiskt pedagogiskt arbete, innefattande åtgärder för barn med neuropsykiatriska svårigheter
- Teoretiska perspektiv på specialpedagogiskt arbete
- Estetiska uttrycksformer
Särskild behörighet
120 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Vetenskapsteori för förskollärare,
- 5 hp Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv,
- 7,5 hp Estetik och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Barns samspel och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Förskollärarens uppdrag och ansvar i undervisning och utbildning,
- 7,5 hp Uppföljning och analys av lärande och utveckling, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd