Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU309
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 305 sidor
ISBN: 9789147128365 LIBRIS-ID: r20fkdfqpc0lf3jb
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Samspel i grupp : introduktion till gruppdynamik
2., omarb. och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 187 s.
ISBN: 9789144110103 LIBRIS-ID: 19216193
Kompendier
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
Stockholm : Skolverket, 2019
Lärares yrkestik
Artiklar
Youth, Social Media, and Cyberbullying Among Australian Youth: Sick Friends
Social Media + Society July-December 2015: 112 © The Author(s) 2015 DOI: 10.1177/2056305115604848,
Referenslitteratur
Drama : ledarskap som spelar roll
1. upp. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 226 s.
ISBN: 9789144068039 LIBRIS-ID: 12347469
Konflikthantering i professionellt lärarskap
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789140691675 LIBRIS-ID: 17884683
Hantera konflikter och förebygg våld : förhållningssätt och färdigheter : teori och praktik i skola och fritidshem
Jonstorp : Konfliktlösning i skola och arbete (KSA), 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-633-8403-5 LIBRIS-ID: 12165163
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, särskilt i förskoleklassen och grundskolans årskurs 1-3, i den pedagogiska praktiken.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering, maktperspektivet och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
2. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer och konflikthantering
3. diskutera lärarens förhållningssätt och ledarskap i frågor som rör sexualitet och samlevnad
4 planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och relatera det till rådande styrdokument
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Pedagogiskt ledarskap och perspektiv på makt
- Sociala relationer och grupprocesser
- Konflikthantering
- Diskriminering, kränkande behandling
- Normkritiska perspektiv
- Estetiska lärprocesser i arbetet med sociala relationer
Särskild behörighet
90 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 3 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3,
- 1,5 hp Samhällsorientering för grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, skriftlig examination avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd