Kursplan - Utveckling och lärande - ämneslärare gymnasieskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU308
Giltig från
Vårtermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om lärande och utveckling samt ge studenten möjlighet att utveckla ett didaktiskt förhållningssätt till barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera, beskriva och problematisera begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra ett resonemang om hur elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja deras utveckling och lärande i olika undervisningskontexter
3. problematisera hur utveckling och lärande sker i olika lärandemiljöer och kritiskt granska dessa med avseende på hållbar utveckling, digital kompetens och entreprenöriella förmågor
4. diskutera och reflektera kring ungdomars utveckling och lärande utifrån frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
- Identitet, sexualitet och samlevnad
- Undervisning och elevers utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Hållbar utveckling, digitalisering och entreprenöriella förmågor
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
7,5 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, individuell muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd