Kursplan - Utveckling och lärande - KPU
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU307
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande och lärandeteorier : om den intentionella människan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s.
ISBN: 978-91-44-11120-9 LIBRIS-ID: 19665795
Ungdomsgrupper i teori och praktik
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 300 s.
ISBN: 9789144075747 LIBRIS-ID: 12480257
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 198 sidor
ISBN: 9789151106878 LIBRIS-ID: m16v3bnwkc2m6zgk
Webbadresser
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Från dröm till verklighet : Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap
Nordic Council of Ministers,
Digitaliseringen i skolan. : möjligheter och utmaningar
Stockholm : 2018 - 83 sidor
ISBN: 9789175593227 LIBRIS-ID: r0mqn5qlpf5jtq80
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer och delas vid kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om lärande och utveckling samt att ge studenten möjlighet att utveckla ett didaktiskt förhållningssätt till barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera, redogöra för och problematisera begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra ett resonemang om hur elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja deras utveckling och lärande i olika undervisningskontexter
3. problematisera hur utveckling och lärande sker i olika lärandemiljöer och kritiskt granska dessa med avseende på hållbar utveckling, digital kompetens och entreprenöriella förmågor
4. diskutera och reflektera kring ungdomars utveckling och lärande utifrån frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
- Undervisning och elevers utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika undervisningskontexter
- Hållbar utveckling, digitalisering och entreprenöriella förmågor
- Identitet, sexualitet och samlevnad
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, individuell muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd