Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU305
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 229 sidor
ISBN: 9789144152936 LIBRIS-ID: v81ccwndsn88dz1w
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap för att självständigt och tillsammans med andra kunna utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten med särskilt fokus på de tidiga åren i grundskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kritiskt granska olika modeller av utvecklingsarbeten som har relevans för utvecklingen av yrkesverksamheten
2. planera, genomföra och utvärdera pågående didaktisk/pedagogisk verksamhet i ett eget valt ämne eller ämnesområde
3. redogöra för olika metoder för dokumentation
4. presentera och reflektera kring alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt i relevant forskning
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utvärdering och utvecklingsarbete i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Utveckling och utvärdering som del av det systematiska kvalitetsarbetet
- Pedagogisk observation, dokumentation och reflektion
- Forskningsetik och forskares etik
- Rapportering
- Etiska perspektiv på pedagogisk dokumentation
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3,
- 10 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, samt
- 5 hp Engelska för grundlärare F-3.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 4,5 hp, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd