Kursplan - Forskningsmetod för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU303
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 445 s.
ISBN: 978-91-44-05004-1 LIBRIS-ID: 11263613
URL: Omslagsbild
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2018] - 877 sidor
ISBN: 978-91-47-11206-7 LIBRIS-ID: 22490476
Artiklar
Valbar litteratur (ca 250 sidor). En vetenskaplig artikel på engelska ska ingå i den valbara referenslitteraturen.
Webbadresser
God forskningssed
Vetenskapsrådet, 2011
URL: http://www.vr.se/download/18.3a36c20d133af0c12958000491/1340207445825/God+forskningssed+2011.1.pdf
Referenslitteratur
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 142 s.
ISBN: 9789173828529 LIBRIS-ID: 11910230
Svenska skrivregler
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 216 s.
ISBN: 91-47-04974-X (korr.) ; LIBRIS-ID: 8354362
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt förstå dess betydelse för den kommande yrkesövningen. Syftet är också att studenten utifrån egen definierad didaktisk problemställning ska ges möjlighet att planera och genomföra en småskalig vetenskaplig, empirisk studie.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva didaktiska problem i relation till skolans arbete
2. utifrån ett relevant didaktiskt problem planera och genomföra en småskalig vetenskaplig, empirisk studie
3. redogöra för och uppvisa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
4. redogöra för och praktiskt tillämpa metoder för insamling, bearbetning och analys
5. kritiskt granska och diskutera andras forskningsresultat
6. visa kunskap om och kunna tillämpa forskningsetiska principer
7. muntligt försvara sin studie samt kritiskt granska en annan students studie
8. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser
- Metoder för insamling, bearbetning och analys av empiriskt material
- Forskningsetik
- Vetenskapligt skrivande och akribi
- Aktuell och internationell forskning
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3,
- 10 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, samt
- 5 hp Engelska för grundlärare F-3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig forskningsplan avseende lärandemål 1-3 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
UPS1, uppsats, 5,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, individuell muntlig ventilering avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd