Kursplan - Urban governance
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SKA304
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2022-12-22
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bostadsfrågan som politik och intressekamp
Malmö : Égalité bokförlag, [2023] - 573 sidor
ISBN: 9789198610949 LIBRIS-ID: m37wc4zlkqtz12hk
Artiklar
The role of public-private partnerships in housing as a potential contributor to sustainable cities and communities : A systematic review
MDPI, 2021
URL: Länk
13:14
Från nuläge till önskvärt läge : En förstudie om Enköpings kommuns arbete med social hållbarhet
Mälardalens universitet, 2023 - 54
URL: Länk
Gentrification and Social Mixing: Towards and Inclusive Urban Renaissance?
Urban Studies 45:12, 2449-2470, 2008
URL: Länk
Segregation, gentrification, and residualisation: from public housing to market-driven housing allocation in inner city Stockholm
International Journal of Housing Policy 14:1, 3-29, 2014
URL: Länk
Revisiting the urban frontier through the case of New Kvillebäcken, Gothenburg
City 20:5, 663-684, 2016
URL: Länk
Banlieues, the Hyperghetto and Advanced Marginality: A Symposium on Loïc Wacquants Urban Outcasts
City 12:1, 107-114, 2008
URL: Länk
Ghettos and anti-ghettos - An anatomy of the new urban poverty
Thesis Eleven, Number 94, 113-118, 2008
URL: Länk
Urban Desolation and Symbolic Denigration in the Hyperghetto
Nouvelle Revue De Psychosociologie 12:2, 13-25, 2010
URL: Länk
Territorial Stigmatization in Action
Environment and Planning A: Economy and Space, 45:6, 1270-1280, 2014
URL: Länk
Practices of Urban Environmental Citizenships: Rights to the City and Rights to Nature in Toronto
Citizenship Studies 7:3, 2003
URL: Länk
Using citizen science to understand the prerequisites for physical activity among adolescents in low socioeconomic status neighborhoods - The NESLA study
Health & Place 65, 102387, 2020
URL: Länk
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna redskap för att reflektera över och utvärdera offentlig och privat policy för stadsutveckling. För att uppfylla detta syfte förväntas studenterna applicera statsvetenskapliga teoretiska perspektiv på frågor som t.ex. implementering, demokrati, inkludering, och jämställdhet.
Kursen bidrar även till att stärka studententerna i att utmana och utveckla policy för en mer hållbar demokrati i staden och det lokala samhället.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Uppvisa forskningsbaserad kunskap om och fördjupad förståelse för policyfrågor rörande staden och det lokala samhället.
Färdigheter och förmågor
2. Uppvisa färdigheter och förmåga i att kritiskt tillämpa statsvetenskaplig teori på frågor som rör urban governance.
3. Självständigt formulera och undersöka problem relerade till utmaningar i staden och lokalsamhället samt föreslå lösningar som är demokratiskt hållbara.
4. Uppvisa väl utvecklade färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Värderingsförmåga och vetenskapligt förhållningssätt
5. Med grund i relevant statsvetenskaplig teori kritiskt analysera policy relaterat till utmaningar i staden och lokalsamhället.
Innehåll
Kursen behandlar policy och processer kopplade till kriser och utmaningar i staden och lokalsamhället, exempelvis segregation och gentrifiering samt hur dessa påverkar demokrati och medborgarskap. Diskussioner kring policy och processer utifrån perspektiv som hållbarhet, rättvisa, rättigheter, inkludering, exkludering, osv. är centrala. Studenten fördjupar sig i forskningsartiklar som beskriver såväl politiska som sociala utmaningar i policy för stadsutveckling. Centralt är att utveckla en fördjupad förståelse för hur den fysiska stadsmiljön påverkar det demokratiska medborgarskapet och deltagandet. Särskilt koncentreras kursen på:
1. Orsakerna bakom stadens och lokalsamhällets utmaningar såsom exempelvis ideologi, institutioner och samhällsprocesser.
2. Effekterna, såsom exempelvis territoriell stigmatiserings påverkan på medborgarskap.
3. Lösningar på stadens och lokalsamhällets utmaningar och hur man kan stärka den lokala demokratin.
Undervisning
Kursen är en distansutbildning. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och skriftlig examination. Undervisningen är studentaktivt orienterad och utgår ifrån att studenten självständigt söker kunskap och tar ansvar för det egna lärandet i linje med kursens lärandemål. Kursens seminarier är obligatoriska.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng i huvudområdet statsvetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska 3 och Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska gör undantag från kravet på Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 5 hp, betyg: Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd (VG) (avser lärandemål 1-5)
Seminarium (SEM1), 2,5 hp, betyg: Underkänd (U), Godkänd (G) (avser lärarandemål 1, 2, 3, och 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen tillhör ämnet Statsvetenskap.