Kursplan - Matematik för grundlärare F-3, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA029
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2022-12-13
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2017] - 334 sidor
ISBN: 978-91-27-81790-6 LIBRIS-ID: 19873489
Lärare lär av läromedel : att förstå, utvärdera och utvecklas av läromedel i matematik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 170 sidor
ISBN: 9789144159881 LIBRIS-ID: 2k4sffmf0mnqh4f7
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor
ISBN: 9789147129171 LIBRIS-ID: lwqzvkpfjvj2h2bm
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2019 - 125 sidor
ISBN: 9789147128822 LIBRIS-ID: hr7j4vl7fncrgks4
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Artiklar
Aktuella artiklar finns på Canvas
Webbadresser
Referenslitteratur
Reform by the book: what is or might be the role of curriculum materials in teacher learning and instructional reform. Educational Researcher 25(9), 6-8, 14.
1996
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Kreativa resonemang i matematikundervisningen : forskningsrön i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 169 sidor
ISBN: 9789144141770 LIBRIS-ID: q4gjgc9vn7bx04zz
Hur feedback på uppgiftsnivå och processnivå kan skilja elevers resonemang åt i matematik. Examensarbete.
Högskolan Dalarna, 2016
The Curious - and Crucial - Case of Mathematical Knowledge for Teaching. Phi Delta Kappan 91(2), 68-71.
2009
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
"How to Partner with Your Curriculum." Educational Leadership 74(2), 34-38.
2016
Teaching is a cultural activity. The teaching gap: Best ideas from the worlds teachers for improving education in the classroom. New York: The free press, s. 85-101.
1999
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Matematik med dynamiskt mindset : hur du frigör dina elevers potential
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & kultur, [2017] - 334 sidor
ISBN: 978-91-27-81790-6 LIBRIS-ID: 19873489
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor
ISBN: 9789147129171 LIBRIS-ID: lwqzvkpfjvj2h2bm
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2019 - 125 sidor
ISBN: 9789147128822 LIBRIS-ID: hr7j4vl7fncrgks4
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Artiklar
Aktuella artiklar finns på Canvas
Ball, D. L. and D. K. Cohen (1996). Reform by the book: what is or might be the role of curriculum materials in teacher learning and instructional reform. Educational Researcher 25(9), 6-8, 14.
DArcy, D. (2016). Hur feedback på uppgiftsnivå och processnivå kan skilja elevers resonemang åt i matematik. Examensarbete, Högskolan Dalarna.
Hill, H. C. and D. L. Ball (2009). The Curious - and Crucial - Case of Mathematical Knowledge for Teaching. Phi Delta Kappan 91(2), 68-71.
Remillard, J. T. (2016). "How to Partner with Your Curriculum." Educational Leadership 74(2), 34-38.
Stigler, J. and J. Hiebert (1999). Teaching is a cultural activity. The teaching gap: Best ideas from the worlds teachers for improving education in the classroom. New York: The free press, s. 85-101.
Webbadresser
Referenslitteratur
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Kreativa resonemang i matematikundervisningen : forskningsrön i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 169 sidor
ISBN: 9789144141770 LIBRIS-ID: q4gjgc9vn7bx04zz
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillämpa samt tillägna sig fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att fördjupa sin förmåga att reflektera över hur undervisning i matematik och elevers lärande förhåller sig till varandra.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. använda ett matematiskt språk och definiera grundläggande matematiska begrepp samt kunna förklara begreppens inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och verktyg (t.ex. digitala verktyg)
2. lösa, analysera och formulera matematiska uppgifter och problem inom de matematikområden som kursen behandlar
3. analysera och kritiskt reflektera över teoretiska ramverk och forskningsresultat angående undervisning och lärande av matematik
4. analysera och jämföra några undervisningstraditioner och -perspektiv i Sverige och i andra länder
5. kartlägga matematikkunskaper hos en klass, sammanställa resultatet samt kunna planera för efterföljande undervisning med hänsyn till behov av särskilt stöd och särskilda utmaningar
6. kritiskt reflektera över olika arbetssätt och undervisningsmaterial samt olika sätt att individualisera matematikundervisning utifrån syfte och elevgrupp
7. reflektera över och planera hur matematikundervisning kan anpassas till elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
8. analysera och bedöma giltighet av elevlösningar samt beskriva hur dessa kan användas som underlag för matematikundervisning
9. tillämpa kunskaper om problemlösning i planering, genomförande och utvärdering av problemlösningslektioner
10. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningsätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Matematiska förmågor beskrivna i forskning
- Fördjupning av de matematiska områdena taluppfattning (speciellt rationella tal), geometri, algebra, sannolikhet, statistik och proportionalitet
- Problemlösning inklusive analys av autentiska elevlösningar och reflektion över hur lärare kan använda elevers olika lösningar på ett sätt som gynnar alla elevers lärande
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Internationella och nationella perspektiv inom matematikundervisning utifrån ett historiskt perspektiv
- Formativ bedömning, pedagogiska planeringar och utvärdering av egen undervisning
- Problematisering av olika arbetssätt/metoder (som t ex ämnesintegrering) samt olika sätt att differentiera/individualisera undervisning
- Analys och anpassning av läromedel och annat undervisningsmaterial i förhållande till syfte och elevgrupp
- Anpassning av undervisning till elever som är i behov av särskilt stöd, till elever som är i behov av särskilda utmaningar samt till elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, diskussioner, seminarier, grupparbete, individuellt arbete och fältstudier.
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 3 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare F-3,
- 1,5 hp Samhällsorientering för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av problemlösningspass med en elevgrupp avseende lärandemål 6-10 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, kartläggning och sammanställning av matematikkunskaperna i en klass samt planering av undervisningssekvens avseende lärandemål 5-7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 1, 2 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 0,5 hp, aktivt deltagande på matematik/bildpass avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer, avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd