Kursplan - Introduktion till informationsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE127
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2023-01-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
An Introduction to Information Design
1 : Laurence King Publishing, 2014
Bildens tysta budskap : interaktion mellan bild och text
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2017] - 168 sidor
ISBN: 978-91-44-11534-4 LIBRIS-ID: 20881363
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Making sense of field research - a practical guide for information designer
Taylor & Francis Ltd, 2018 - 252 sidor
ISBN: 9780415790031 LIBRIS-ID: q004lr7qnp1ntjtp
Kompendier
Kommunikation och information : en bok om människans förmåga att tala, tänka och förstå
1. uppl. : Uppsala : Uppsala Publ. House, 2002 - 340 s.
ISBN: 9170052034 LIBRIS-ID: 8394179
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 508 sidor
ISBN: 9789144111131 LIBRIS-ID: 20800411
Visuella metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 181 s.
ISBN: 9789144096100 LIBRIS-ID: 18386961
Mind in motion : how action shapes thought
First edition : New York, NY : Basic Books, 2019 - viii, 375 pages
ISBN: 9780465093069 LIBRIS-ID: v5bk7pwqs49r4pjw
Artiklar
Technologically Mature but with Limited Capabilities, in Human Aspects of IT for the Aged Population. Design for Aging.
Cham: Springer International Publishing. pp. 312., 2016
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i informationsdesign samt en orientering i hur olika medier och modaliteter samverkar i användande och skapande av informationsartefakter. Syftet är även att skapa förståelse för vad som bidrar till meningsfull information utifrån olika individer och gruppers förutsättningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Beskriva centrala begrepp och teorier inom informationsdesign
2. Redogöra för grundläggande principer i informationsdesign och hur de kan underlätta tolkning, användande och skapande av informationsartefakter i olika situationer
3. Ha kännedom om olika medier och modaliteter och hur de samverkar
4. Ha kännedom om etiska utmaningar inom informationsdesign, exempelvis hållbarhet, jämställdhet och tillgänglighet
Innehåll
Kursen ger en introduktion till ämnet informationsdesign. I kursen presenteras centrala begrepp, grundläggande metoder, principer och teorier som används inom informationsdesign. Utmaningar inom informationsdesign kommer att presenteras och diskuteras genom praktiska och teoretiska exempel. Studenten kommer att diskutera informationsartefakter i olika medier och modaliteter och hur dessa samverkar utifrån olika individer och gruppers förutsättningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM3), 1,5 hp, examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Salstentamen (TEN1), 3 hp, examinerar lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIT101 Introduktion till informationsdesign, ITE102 Introduktion till informationsdesign, Distanskurs , ITE117 Introduktion till informationsdesign, distanskurs och ITE112 Introduktion till informationsdesign