Kursplan - Human Centered Design
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE430
Giltig från
Hösttermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2023-01-19
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Health design thinking : creating products and services for better health
2nd edition, revised and expanded : New York, NY : Cooper Hewitt, [2022] - 254 pages
ISBN: 0262543605 LIBRIS-ID: cs7mhv7690jtl0v4
Design, Empathy, Interpretation: Toward Interpretive Design Research
uuuu-uuuu
ISBN: 9780262376884 LIBRIS-ID: vc8bvk8psb99m61b
Artiklar
Human-Centered Design (HCD) of Rural Cooking Stove
Journal of The Institution of Engineers (India): Series C, 104(2), 403-417, 2023
Human-centered design and smart homes: how to study and design for the home experience?
Handbook of smart homes, health care and well-being, 83-92, 2016
The role of prototypes in communication between stakeholders
Design Studies, 66, 1-34., 2020
Co-creation and the new landscapes of design
Co-design, 2008
The promise of empathy: Design, disability, and knowing the
In Proceedings of the 2019 CHI conference on human factors in computing systems (pp. 1-13), 2019
Syfte
Det övergripande målet i kursen är att studenten ska kunna förstå och använda metoder för human centered design, samt definiera och problematisra teoretiska koncept i human centered design och relaterade områden. Kursen betonar teorier och metoder för design process och designforskning. Studenterna kommer arbeta med utmaningar inom organisationer eller samhället.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Relatera och analysera koncept i en human centered design process
2. Utföra en human centered design process i ett projekt
3. Reflektera på inkludering av användare från ett teoretiskt och praktiskt perspektiv
4. Analysera och argumentera för designlösningar genom hela processen baserat på vetenskaplig litteratur och teorier från human centered design
5. Formulera relevanta slutsatser och rekommendationer, både konceptuellt och praktiskt
Innehåll
Studenterna kommer att arbeta praktiskt i human centered design, både genom övningar i seminarier och genom ett projekt. Den praktiska erfarenheten baseras på och relateras till teorier inom användarinvolvering och human centered design. I seminarierna kommer studenter arbeta specifikt med metoder för involvering av användare och relatera dem till teori. Projektet baseras på en specifik utmaning och användaren inkluderas i hela processen. Processen i projektet inkluderar iteration med användare. I slutet av kursen ska studenterna presentera ett designförslag inkluderat en artefakt, samt en individuell rapport relaterad till studentens bidrag i projektet och till relevant vetenskaplig litteratur.
Särskild behörighet
150 hp inom valfria ämnen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
Seminarium (SEM1), 2 hp, betyg Underkänt (U) eller Godkänt (G) (examinerar lärandemål 1 och 3)
Promemoria (PM01), 1 hp, betyg Underkänt (U), Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG) (examinerar lärandemål 4)
Projekt (PRO1), 4,5 hp, betyg Underkänt (U), Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG) (examinerar lärandemål 2, 4 och 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 6 hp med ITE408 Projektkurs - Design i samproduktion utifrån Human Centered Design och 6 hp med ITE400 Projektkurs - Design i samproduktion utifrån Human Centered Design.