Kursplan - Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare årskurs 4-6
Omfattning
12 hp
Kurskod
OAU298
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-06-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2020] - 327 sidor
ISBN: 9789127827950 LIBRIS-ID: cp07zbvs9f4g4q7d
Lärande och lärandeteorier : om den intentionella människan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s.
ISBN: 978-91-44-11120-9 LIBRIS-ID: 19665795
Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
7 uppl. : Fundo Förlag, 2019 - 107 sidor
ISBN: 9789197558495 LIBRIS-ID: w6fphtr5tcjkfr8g
Samspel i grupp : introduktion till gruppdynamik
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 217 sidor
ISBN: 9789144154350 LIBRIS-ID: 1fxbvxd3zl3chthb
Övrigt
Tillkommer vid behov för kursen relevanta vetenskapliga artiklar och andra texter som tillhandahålls på kursens lärplattform.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att orientera sig i skolväsendets villkor, förutsättningar och organisation, samt ge studenten möjlighet att beskriva och problematisera skolans styrdokument och praktik, med fokus på demokrati-, värdegrunds- och mångfaldsfrågor.
Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om centrala begrepp för skola och undervisning och till att introducera studenten för didaktik som centralt begrepp för lärarprofessionen, med avseende på dess vetenskapliga såväl som erfarenhetsbaserade grund.
Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om barns och elevers utveckling och lärande, samt möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken, med särskilt fokus på grundskolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva det svenska skolväsendets villkor och förutsättningar ur ett nutida perspektiv, samt orientera sig i, beskriva och problematisera skolväsendets styrdokument
2. beskriva och diskutera relationen mellan demokrati och utbildning utifrån nationella och internationella styrdokument, deklarationer och konventioner
3. redogöra för centrala begrepp för skola och undervisning och tillämpa grundläggande didaktiska frågeställningar för planering och analys av undervisningsaktiviteter
4. redogöra för och diskutera begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och elevers utveckling, lärande, behov och förutsättningar
5. redogöra för sociala relationer, konflikthantering, maktperspektiv och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv
6. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer, konflikthantering och mångfaldsfrågor
7. diskutera och reflektera kring undervisning i sexualitet och samlevnad samt, lärarens förhållningssätt och ledarskap i frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad
8. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Den svenska skolans framväxt och organisation i ett samtida perspektiv
- Pedagogik, samhälle och demokrati
- Skolans styrdokument och didaktik
- Teoretiska perspektiv kring barns utveckling och lärande
- Pedagogiskt ledarskap, perspektiv på makt och etik
- Sociala relationer, grupprocesser, konflikter och konflikthantering
- Identitet, sexualitet och relationer
- Hållbar utveckling
- Estetiska uttrycksformer
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell salstentamen avseende lärandemål 3, 4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1-4 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 5, 6 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 7 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd