Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik med didaktik - KPU, grundlärare årskurs 4-6
Omfattning
10 hp
Kurskod
OAU297
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-06-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Spira : 1 Biologi
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 324 sidor
ISBN: 9789147116003 LIBRIS-ID: 20794210
Teknik i skolan - En vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression
Liber, 2022 - 184 sidor
ISBN: 9789147146338 LIBRIS-ID: 9q5jkc7w73qq3t1m
Våra byggstenar : grundläggande kemi för grundlärare f-6
4:e upplagan : Rödeby : Gunilla Åkesson Nilsson, [2021] - 303, 4, x sidor
ISBN: 9789151905020 LIBRIS-ID: r5gm24cdplp87cfb
Fysik för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 311 s.
ISBN: 978-91-44-07665-2 LIBRIS-ID: 13535160
Övrigt
-
Böcker
Conceptual integrated science
2nd ed., Pearson new international ed. : 2014 - iv, 976 p.
ISBN: 9781292023083 LIBRIS-ID: 16605639
Teknik i skolan - En vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression
Liber, 2022 - 184 sidor
ISBN: 9789147146338 LIBRIS-ID: 9q5jkc7w73qq3t1m
Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken : metodik för lärare F-6
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 347 sidor
ISBN: 9789151104164 LIBRIS-ID: mz0mpbkjkftsq00p
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla dels ämneskompetens inom biologi, fysik, kemi och teknik, dels kompetens att planera, leda, utveckla, genomföra och utvärdera undervisning i årskurs 4-6 med utgångspunkt i styrdokument och ämnesdidaktisk forskning samt bedöma elevens kunskaper.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om de olika ämnesområdena som beskrivs i läroplanen
2. redogöra för naturvetenskapens karaktär och arbetssätt samt teknikutvecklingsarbetets olika faser
3. redogöra för teknikens utveckling och påverkan på samhället
4. med stöd av aktuella styrdokument och ämnesdidaktisk forskning självständigt planera, genomföra, kritiskt tolka och utvärdera samt redovisa lektioner, experiment och andra observationer
5. bedöma elevers kunskapsutveckling inom samtliga ämnen i kursen
6. kritiskt diskutera hälsoaspekter och frågor som rör sexualitet, relationer och kärlek
7. kritiskt redogöra för hur användning av estetiska uttrycksformer och digitala verktyg kan utveckla undervisning i kursens ämnen
8. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Samspel natur och samhälle exempelvis hållbar utveckling, kretslopp, kemiska processer, tekniska system
- Lära för vardagslivet exempelvis tekniska komponenter och lösningar, mekanik, datorer och säkerhet, ljud samt elektromagnetisk strålning, ellära, magnetism, livsstil/hälsa, människokroppens anatomi och fysiologi, celler, virus och bakterier, ekologi, läkemedel/droger, pubertet, sexualitet, reproduktion samt frågor om identitet och relationer
- Naturvetenskapliga världsbilder exempelvis universum, evolutionärt förhållningssätt eller begrepp/teorier som används som utgångspunkt för idéhistoriska diskussioner, estetiskt perspektiv, genus/mångfald och etiska dilemman
- Naturvetenskapernas och teknikens karaktär
- Naturvetenskapernas och teknikens didaktik exempelvis ämnesdidaktisk forskning samt betygsättning och bedömning
- Användning av estetiska uttrycksformer och digitala verktyg för undervisning i naturvetenskap och teknik
Särskild behörighet
15 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare 4-6 vari ingår
- 5 hp Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare årskurs 4-6,
- 3 hp Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare årskurs 4-6, samt
- 2 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare årskurs 4-6.
Examination
LAB1, laboration 1 hp, genomförande och redovisning av laborationer avseende lärandemål 1-3 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 4 hp, aktivt deltagande i ämnesteoretiska seminarier avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i ämnesdidaktiska seminarier avseende lärandemål 1 och 4-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig inlämning avseende lärandemål 1, 4, 5 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd