Kursplan - Matematik med didaktik, del 2 - KPU, grundlärare årskurs 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA053
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-06-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärare lär av läromedel : att förstå, utvärdera och utvecklas av läromedel i matematik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 170 sidor
ISBN: 9789144159881 LIBRIS-ID: 2k4sffmf0mnqh4f7
Algebra för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 195 sidor
ISBN: 978-91-44-11768-3 LIBRIS-ID: 20829384
Sannolikhet och statistik för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 100 sidor
ISBN: 9789144134550 LIBRIS-ID: 1cz418czzw35dwdd
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s,
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor,
Matematiska samtal i klassrummet: vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor,
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Artiklar
Reform by the book: what is or might be the role of curriculum materials in teacher learning and instructional reform. Educational Researcher 25(9), 6-8, 14.
1996
Hur feedback på uppgiftsnivå och processnivå kan skilja elevers resonemang åt i matematik. Examensarbete, Högskolan Dalarna.
2016
The Curious - and Crucial - Case of Mathematical Knowledge for Teaching. Phi Delta Kappan 91(2), 68-71.
2009
Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom : Theorizing challenges and support for teachers
Västerås : Mälardalen University, 2015
ISBN: 9789174852424 LIBRIS-ID: 18590541
URL: Länk
"How to Partner with Your Curriculum." Educational Leadership 74(2), 34-38.
2016
Orchestrating discussions. Mathematics Teaching in the Middle School, 14, 549-556.
2009
Teaching is a cultural activity. The teaching gap: Best ideas from the worlds teachers for improving education in the classroom. New York: The free press, s. 85-101.
1999
Webbadresser
Läroplan, LGR22, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m. Skolverket
Referenslitteratur
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Övrigt
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Algebra för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 195 sidor
ISBN: 978-91-44-11768-3 LIBRIS-ID: 20829384
Sannolikhet och statistik för lärare
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 100 sidor
ISBN: 9789144134550 LIBRIS-ID: 1cz418czzw35dwdd
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s,
Matematiska samtal i klassrummet: vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor,
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Artiklar
Reform by the book: what is or might be the role of curriculum materials in teacher learning and instructional reform. Educational Researcher 25(9), 6-8, 14.
1996
Hur feedback på uppgiftsnivå och processnivå kan skilja elevers resonemang åt i matematik. Examensarbete, Högskolan Dalarna.
2016
The Curious - and Crucial - Case of Mathematical Knowledge for Teaching. Phi Delta Kappan 91(2), 68-71.
2009
Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom : Theorizing challenges and support for teachers
Västerås : Mälardalen University, 2015
ISBN: 9789174852424 LIBRIS-ID: 18590541
URL: Länk
"How to Partner with Your Curriculum." Educational Leadership 74(2), 34-38.
2016
Orchestrating discussions. Mathematics Teaching in the Middle School, 14, 549-556.
2009
Teaching is a cultural activity. The teaching gap: Best ideas from the worlds teachers for improving education in the classroom. New York: The free press, s. 85-101.
1999
Webbadresser
Läroplan, LGR22, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m. Skolverket
Referenslitteratur
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesdidaktiska och ämnesteoretiska kunskaper och förmågor med fokus på områdena algebra, samband och förändring, sannolikhet och statistik samt problemlösning. Syftet är även att ge studenten möjlighet att fördjupa sin förmåga att reflektera över hur undervisning i matematik och elevers lärande förhåller sig till varandra.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för, tillämpa och motivera ämnesdidaktiska metoder och modeller för matematikundervisning i årskurserna 4-6, med hänsyn till den matematik som behandlas i årskurserna 1-3 och i årskurserna 7-9
2. planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i årskurserna 4-6 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska metoder och modeller
3. lösa, analysera och formulera matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
4. reflektera över olika arbetssätt och undervisningsmaterial samt olika sätt att differentiera undervisning utifrån syfte och elevgrupp
5. reflektera över och kritiskt granska lärarens roll i problemlösningsorienterad matematikundervisning med fokus på kommunikation och resonemang
6. jämföra och kritiska granska olika perspektiv på bedömning och betygssättning i matematik
7. kritiskt granska och analysera hur läromedel kan stödja lärare i matematikundervisning
8. analysera och jämföra några undervisningstraditioner och -perspektiv i Sverige och i andra länder
9. diskutera och reflektera över betydelsen av språkliga aspekter, genus- och mångfaldsaspekter samt affektiva aspekter för lärande av matematik
10. analysera och kritiskt reflektera över teoretiska ramverk och forskningsresultat angående undervisning och lärande av matematik
11. granska och använda digitala verktyg i skolans undervisning utifrån medvetna ämnesdidaktiska överväganden
12. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området algebra: Begreppet likhet och likhetstecknets betydelse. Begreppet variabel. Algebraiska uttryck, formler och ekvationer. Ekvationslösning. Mönster i talföljder och geometriska mönster
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området samband och förändring: Proportionella samband. Procentuella förändringar. Funktioner
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området sannolikhet och statistik: Sannolikheter vid slumpmässiga försök. Likformiga sannolikheter. Chans och risk grundat på statistiskt material. Tabeller, diagram och grafer. Lägesmått. Spridningsmått. Kombinatoriska principer
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Vanliga missuppfattningar och milstolpar för elevers lärande i matematik i årskurserna 4-6 samt planering utifrån detta för att främja ett hållbart lärande
- Matematikundervisning genom problemlösning
- Problemlösningsstrategier och representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material)
- Verktyg för att stödja lärare att planera och leda matematiskt givande helklassdiskussioner
- Ramverk för matematiklärarkunskap
- Läromedelsanalys
- Internationella och nationella perspektiv på matematikundervisning
- Formativ matematikundervisning
- Olika sätt att differentiera matematikundervisning för elever i behov av extra anpassningar, elever i behov av särskilt stöd och elever i behov av särskilda utmaningar
- Bedömning och betygssättning i matematik
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Affektiva aspekter samt genus- och mångfaldsaspekter
- Digitala verktyg, digitala medier och programmering som främjar matematikundervisningens kvalitet
Särskild behörighet
15 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare 4-6 vari ingår
- 6 hp Skolans villkor, lärarens uppdrag samt elevers utveckling och lärande - KPU, grundlärare årskurs 4-6,
- 3,5 hp Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare årskurs 4-6, samt
- 4 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU, grundlärare årskurs 4-6.
Examination
OVN1, övning, 2 hp, aktivt deltagande i diskussioner av matematiska uppgifter och problem avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, rapportering av planerade och genomförda lektioner avseende lärandemål 2, 4, 5 och 12, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, läromedelsanalys avseende lärandemål 4, 7, 8, 10 och 12, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i litteraturseminarier avseende lärandemål 5, 6, 9, 10 och 11, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget VG på hel kurs krävs VG på FSR2 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd