Kursplan - Matematik med didaktik, del 1 - KPU, grundlärare årskurs 4-6
Omfattning
10 hp
Kurskod
MAA052
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-06-21
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Geometri för lärare
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 148 s.
ISBN: 978-91-44-08390-2 LIBRIS-ID: 13908932
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Aritmetik för lärare : tal och de fyra räknesätten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 200 s.
ISBN: 9789144109756 LIBRIS-ID: 18748839
Webbadresser
Läroplan, LGR22, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m. Skolverket.
Referenslitteratur
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikundervisning i praktiken
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2014 - 470 s.
ISBN: 9789185143245 LIBRIS-ID: 14982487
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik och ämnesteori kopplad till den matematik som är central i årskurserna 4-6, med fokus på områdena taluppfattning och tals användning samt geometri.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa ämnesdidaktiska metoder och modeller för matematikundervisning i årskurserna 4-6, med hänsyn till den matematik som behandlas i årskurserna 1-3 och i årskurserna 7-9
2. planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i årskurserna 4-6 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska metoder och modeller
3. beskriva grundläggande matematiska begrepp samt kunna förklara begreppens inbördes relationer med hjälp av olika representationsformer samt digitala verktyg
4. lösa matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
5. redogöra för innebörden av de fem matematiska förmågorna i grundskolans kursplan och deras betydelse för matematikundervisningen
6. kartlägga elevers matematikkunskaper och utifrån detta kunna planera för efterföljande undervisning
7. redogöra för språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
8. granska och använda digitala verktyg i skolans undervisning utifrån medvetna ämnesdidaktiska överväganden
9. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Lärarens roll och agerande i olika undervisningssituationer
- Ämnesdidaktik samt ämneskunskaper inom området taluppfattning och tals användning: De naturliga talen, de hela talen och de rationella talen. Användning av de fyra räknesätten för räkning med naturliga och rationella tal. Samband mellan bråktal, decimaltal och procent. Olika talsystem utifrån historiska exempel. Additiva system och positionssystem med olika baser. Grundläggande talteori om delbarhet, primtal och faktorisering
- Ämnesdidaktik samt ämneskunskaper inom området geometri: Geometriska grundbegrepp, figurer och kroppar. Mätning av och måttenheter för längd, area, volym, tid och vikt. Beräkning av omkrets, area och volym. Likformighet, kongruens och skala. Spegling, symmetri. Grafteori. Förklaringsmodeller till de geometriska formler som behandlas
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Matematiska förmågor
- Olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material)
- Problemlösningsstrategier
- Kartläggning av elevers matematikkunskaper och planering för lärande
- Planering, genomförande och utvärdering av matematikundervisning i årskurserna 4-6 med avseende på olika matematiska förmågor, med speciellt fokus på elever i behov av extra anpassningar, elever i behov av särskilt stöd samt elever i behov av särskilda utmaningar
- Differentiering av matematikundervisning
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
- Ramverk för matematiklärarkunskap
- Digitala verktyg, digitala medier och programmering som främjar matematikundervisningens kvalitet
Särskild behörighet
Student vid Kompletterande pedagogisk utbildning Grundlärare 4-6 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
OVN1, övning, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laborationer, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2,5 hp, planering, genomförande och rapportering av ett begränsat matematikområde utifrån en kartläggning av elevers kunskaper avseende lärandemål 2, 6 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i litteraturseminarier avseende lärandemål 5, 7 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd