Kursplan - Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA902
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-03-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning
2018 - 1 PDF-fil (162 sidor)
ISBN: 9789175593166 LIBRIS-ID: 22462776
URL: Länk
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens universitet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Andraspråksundervisning för skolframgång - en modell för utveckling av skolans språkpolicy
2001, Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. (S. 86-107),
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Stockholm: HLS Förlag, 2013
Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa I: Jølle, L., Larsen, A. S., Otnes, H., & Aa, L. I. 9. Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa
2020
Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik.
Lund: Studentlitteratur, 2016
Webbadresser
Referenslitteratur
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/bokprovning/bokprovning-2022/
Övrigt
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Länk
Texter från Skolverkets lärportal
Ett urval av skönlitteratur (separat lista)
Övrigt
Filmer från Skolverkets lärportal
-
Böcker
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 314 sidor
ISBN: 9789144140117 LIBRIS-ID: 7m7vxmld5xc5s2s7
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Transspråkande i praktik och teori
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2017] - 244 sidor
ISBN: 9789127818200 LIBRIS-ID: 19873490
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens universitet
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Andraspråksundervisning för skolframgång - en modell för utveckling av skolans språkpolicy
2001, Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. (S. 86-107),
Utmaning och motivation i läsundervisningen. Stockholm: Skolverket.
2017
Läsförståelse i PISA 2018 : om relationen mellan läsförståelseuppgifterna i PISA och den svenska kursplanen
2019 - 32 sidor
ISBN: 9789175593395 LIBRIS-ID: bn9lqrkk829q4rbh
Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Stockholm: HLS Förlag, 2013
Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa I: Jølle, L., Larsen, A. S., Otnes, H., & Aa, L. I. 9. Skrivarutvikling og skrive-kompetanse. Funksjonelle og formålsretta perspektiv på den første skriveopplæringa
2020
Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik.
Lund: Studentlitteratur, 2016
Webbadresser
Referenslitteratur
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
URL: https://www.barnboksinstitutet.se/bokprovning/bokprovning-2022/
Övrigt
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22
Norstedts Juridik, 2022 - 300 sidor
ISBN: 9789138327784 LIBRIS-ID: q54k6fgcng4db77n
URL: Länk
Texter från Skolverkets lärportal
Ett urval av skönlitteratur (separat lista)
Övrigt
Filmer från Skolverkets lärportal
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper i grundläggande läs- och skrivinlärning relevanta för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt kunna tillämpa detta i svenskundervisningen
2. redogöra för och kritiskt granska teorier om och modeller för läs- och skrivinlärning
3. kritiskt granska och jämföra teorier om elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
4. didaktiskt tillämpa metoder som främjar språk-, skriv- och läsutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
5. kritiskt granska och analysera teorier om och metoder för språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn med olika förutsättningar och behov
6. kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers språk- skriv- och läsutveckling
7. redogöra för litteraturdidaktiska metoder och teorier samt kunna ge praktiska exempel på hur skönlitteratur kan användas i undervisning
8. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
9. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Responsgivning
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och genrer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
- Språk-och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för elever med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
- Planering av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov i ett första- och andraspråksperspektiv
- IKT i undervisning - verktyg, pedagogiska program och applikationer för elevers språkutveckling
- Internationella och nationella perspektiv på språkundervisning
- Kritiskt granska och analysera aktuell forskning och forskningsmetoder kring läs- och skrivutveckling
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller äldre motsvarighet samt huvudmannens godkännande.
Examination
HEM1, hemtentamen, 3 hp, individuell skriftlig examination rörande språkets struktur avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
HEM2, hemtentamen, 3 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 2-4, 8 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM3 hemtentamen, 3 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 4, 8 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM4, hemtentamen, 2 hp, individuell skriftlig examination rörande litteraturdidaktik och barnlitteratur avseende lärandemål 7-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, muntlig examination med stöd av IKT rörande språkutveckling avseende lärandemål 1-3 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 1,5 hp, skriftlig och muntlig redovisning med stöd av IKT rörande läs- och literacymiljöer och bedömning avseende lärandemål 5-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium rörande aktuellt forskningsarbete avseende lärandemål 2, 3 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 8 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd