Kursplan - Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng (Uppdrag av Skolverket)
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA908
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-03-01
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att bli lärare i matematik
Första upplagan : 2018 - 241 sidor
ISBN: 9789147122585 LIBRIS-ID: 21977602
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikdidaktik i praktiken : att undervisa i årskurs 1-6
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning, 2015 - 253 s.
ISBN: 9789140688743 LIBRIS-ID: 17460742
Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 157 sidor
ISBN: 9789147129171 LIBRIS-ID: lwqzvkpfjvj2h2bm
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2019 - 125 sidor
ISBN: 9789147128822 LIBRIS-ID: hr7j4vl7fncrgks4
Artiklar
Aktuella artiklar finns på Canvas.
Reform by the book: what is or might be the role of curriculum materials in teacher learning and instructional reform. Educational Researcher 25(9), 6-8, 14.
1996
Hur feedback på uppgiftsnivå och processnivå kan skilja elevers resonemang åt i matematik. Examensarbete, Högskolan Dalarna.
2016
The Curious - and Crucial - Case of Mathematical Knowledge for Teaching. Phi Delta Kappan 91(2), 68-71.
2009
"How to Partner with Your Curriculum." Educational Leadership 74(2), 34-38.
2016
Teaching is a cultural activity. The teaching gap: Best ideas from the worlds teachers for improving education in the classroom. New York: The free press, s. 85-101.
1999
Webbadresser
Läroplan, Lgr22, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial
Matematiklyftet
Referenslitteratur
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillämpa samt tillägna sig ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper i matematik relevant för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att fördjupa sin förmåga att reflektera över hur undervisning i matematik och elevers lärande förhåller sig till varandra.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. använda ett matematiskt språk och definiera grundläggande matematiska begrepp samt kunna förklara begreppens inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material) och digitala verktyg
2. lösa, analysera och formulera matematiska uppgifter och problem inom de matematikområden som kursen behandlar
3. analysera och kritiskt reflektera över teoretiska ramverk och forskningsresultat angående undervisning och elevers lärande i matematik
4. analysera och jämföra undervisningstraditioner och undervisningsperspektiv mellan Sverige och andra länder
5. kartlägga matematikkunskaper hos en klass, sammanställa resultatet samt kunna planera för efterföljande undervisning med hänsyn till elever i behov av särskilt stöd och särskilda utmaningar
6. kritiskt reflektera över olika arbetssätt och undervisningsmaterial samt olika sätt att differentiera matematikundervisning utifrån syfte och elevgrupp
7. reflektera över och planera för hur matematikundervisning kan anpassas till elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
8. analysera och bedöma giltighet av elevlösningar samt beskriva hur dessa kan användas som underlag för matematikundervisning
9. tillämpa kunskaper om problemlösning i matematik i planering, genomförande och utvärdering av problemlösningslektioner
10. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningsätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Skolverkets styrdokument, kommentarmaterial och diagnosmaterial för matematik i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
- Matematiska förmågor beskrivna i forskning
- De matematiska områdena taluppfattning och tals användning, geometri, algebra, sannolikhet, statistik, och samband och förändring
- Problemlösning inklusive analys av autentiska elevlösningar och reflektion över hur lärare kan använda elevers olika lösningar på ett sätt som gynnar alla elevers lärande
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
-Formativ bedömning, pedagogiska planeringar samt genomförande och utvärdering av av egen undervisning
- Problematisering av olika arbetssätt/metoder (t. ex. ämnesintegrering) samt olika sätt att differentiera/individualisera undervisning
- Analys och anpassning av läromedel och annat undervisningsmaterial i förhållande till syfte och elevgrupp
- Anpassning av undervisning till elever som är i behov av särskilt stöd, till elever som är i behov av särskilda utmaningar samt till elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Ramverk för matematiklärarkunskap
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller äldre motsvarighet samt huvudmannens godkännande.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av problemlösningspass med en elevgrupp avseende lärandemål 6-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, kartläggning och sammanställning av matematikkunskaperna i en klass samt planering av undervisningssekvens avseende lärandemål 5-7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OVN1, övning, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av matematiska uppgifter och problem avseende lärandemål 1, 2 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd