Kursplan - Valfri fördjupning i förskoledidaktik och forskning
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU286
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barns samspel bortom förskolans väggar : Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2021 - 110 sidor
ISBN: 9789151312088 LIBRIS-ID: zc03wwq0w4hrg7xr
URL: Länk
Förskollärare i en digital praktik [Elektronisk resurs] : Rhizomatiska sammanflätningar, dilemman och händelser
Västerås : Mälardalen University, 2023 LIBRIS-ID:4lz5vx8v23rh57sn,
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 506 sidor
ISBN: 9789144122885 LIBRIS-ID: lth08mc8jwfc1hdj
(O)ändligt vatten : en studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor
Stockholm : Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, 2021 - 180 sidor
ISBN: 9789179116248 LIBRIS-ID: q4d56cnzn69pgzt7
URL: Länk
Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan : en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviteter
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, [2023] - 148 sidor
ISBN: 9789179631192 LIBRIS-ID: q658hfcknhb4h6bl
URL: Länk
En bild säger mer än tusen ord : Barns perspektiv, positioner och påverkansmöjligheter i förskolans dokumentationspraktik
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2023 - 153 sidor
ISBN: 9789151317137 LIBRIS-ID: l28wrb53jqx315pl
URL: Länk
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper och fördjupad förståelse för teorier och forskning inom valfritt kunskapsområde med förskoledidaktisk relevans.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. systematiskt söka relevant internationell och nationell forskningslitteratur för valt kunskapsområde med förskoledidaktisk relevans
2. kritiskt argumentera för urval av forskningslitteratur för valt kunskapsområde med förskoledidaktisk relevans
3. systematiskt granska, klart redogöra för och kritiskt diskutera internationell och nationell forskningslitteratur inom valt kunskapsområde med förskoledidaktisk relevans
4. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom valt kunskapsområde med förskoledidaktisk relevans och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Innehåll
- Litteratursökning och litteraturfördjupning
- Identifiera och formulera undersökningsområden av vetenskaplig relevans
- Vetenskaplig skriftlig och muntlig framställning
- Granskning av vetenskaplig litteratur
Särskild behörighet
Examen om 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därtill krävs 45 hp på avancerad nivå med 30 hp med utbildningsvetenskaplig relevans vari ingår kursen Ämnesdidaktisk fördjupning 15 hp eller Ämnesdidaktisk fördjupning mot förskolan 15 hp eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 5,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, muntlig presentation avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2 hp, muntlig presentation avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd