Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU296
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 261 sidor
ISBN: 9789151104157 LIBRIS-ID: 1cnz5trszm07qw50
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Teknik i skolan - En vägledning till ämnets kunskapsinnehåll och progression
Liber, 2022 - 184 sidor
ISBN: 9789147146338 LIBRIS-ID: 9q5jkc7w73qq3t1m
Referenslitteratur
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 247 sidor
ISBN: 978-91-47-12259-2 LIBRIS-ID: 20871393
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som kan utdelas under kursen (läggs oftast ut på kursens sida på Canvas).
-
Böcker
Teknikdidaktik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 224 s.
ISBN: 978-91-44-10079-1 LIBRIS-ID: 14858028
Naturvetenskapens bärande idéer : för lärare F-6
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 261 sidor
ISBN: 9789151104157 LIBRIS-ID: 1cnz5trszm07qw50
Den kupade handen : historien om människan och tekniken
2., utök. uppl. : Stockholm : Carlsson, 2006 - 362 s.
ISBN: 91-7331-015-8 (inb.) LIBRIS-ID: 10167971
Referenslitteratur
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 247 sidor
ISBN: 978-91-47-12259-2 LIBRIS-ID: 20871393
Att lära in ute för hållbar utveckling
Outdoor Teaching Förlag, 2015 - 335 s.
ISBN: 9789197960083 LIBRIS-ID: 17857901
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som kan utdelas under kursen (läggs oftast ut på kursens sida på Canvas).
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i naturvetenskap och teknik för att undervisa elever i förskoleklass och årskurs 1-3. Genom olika lärandemiljöer, ska naturvetenskap och teknik belysas och tillämpas i olika sammanhang, såväl lokalt som globalt. Vidare syftar kursen till att ge studenterna möjlighet att utveckla ett förhållningssätt till naturvetenskap och teknik så att deras möjlighet att stimulera de kommande elevernas intresse för naturvetenskap, miljö, hållbar utveckling och teknik stärks.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande innehåll, begrepp och arbetssätt inom naturvetenskap och teknik samt kunna tillämpa dessa i olika sammanhang
2. problematisera hur naturvetenskapens upptäckter påverkat vår kultur och världsbild,
3. redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde, samt praktiskt skapa och konstruera modeller/produkter i ett uttalat pedagogiskt syfte
4. redogöra för hur dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö
5. beskriva och tillämpa estetiska läroprocesser och digitala verktyg i undervisning av naturvetenskap och/eller teknik
6. utifrån nationella och lokala styrdokument för naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktisk forskning göra medvetna didaktiska val
7. kritiskt redogöra för hur olika lärandemiljöer kan användas i undervisning inom naturvetenskap och/eller teknik
8. redogöra för hur identitet, sexualitet och relationer kan beskrivas utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv
9. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Centrala begrepp och teorier inom naturvetenskap och teknik behandlas med utgångspunkt i aktuella styrdokument för relevanta åldersgrupper
- Inom kursen behandlas även begrepps- och kunskapsbildning, undervisning och bedömning samt ämnesdidaktisk forskning
- Kursen skall ge träning i ett observerande, undersökande och experimentellt samt ett problemlösande och vetenskapligt arbetssätt
- Utvecklingen av naturvetenskap och teknik i ett historiskt perspektiv tas upp
- I kursen ingår att planera, förbereda och kommunicera moment i samband med fältstudier
- Närområdet som klassrum och samarbete med det omgivande samhället löper som en röd tråd genom hela kursen
- Kursen ska erbjuda möjligheter att använda naturvetenskapliga- och tekniska kunskaper i samhälleliga och globala värderande diskussioner om exempelvis miljöfrågor, ömsesidigt beroende av naturresurser, globaliseringens konsekvenser och livskvalité
- I kursen tillämpas estetiska läroprocesser och digitala verktyg
Särskild behörighet
77,5 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 3,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 3 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3, samt
- 3,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3.
Examination
PRO1, projektrapport, 3,5 hp, teknikprojekt avseende lärandemål 1, 3, 5-7 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 0,5 hp, seminarium teknik och teknikdidaktik avseende lärandemål 1, 3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport 2,0 hp, fältstudieuppgift avseende lärandemål 1, 4, 6, 7 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1,5 hp, övningar och laborationer inom naturvetenskap avseende lärandemål 1 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, naturvetenskap och naturvetenskapernas didaktik samt hållbar utveckling avseende lärandemål 1, 2 och 4-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 3 hp, ämnestentamen biologi avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, salstentamen, 3 hp, ämnestentamen fysik, kemi och naturvetenskapliga arbetssätt avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN1, TEN2 och PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd