Kursplan - Att genomföra professionella samtal
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA105
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 296 sidor
ISBN: 978-91-47-12263-9 LIBRIS-ID: 20822750
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Upplaga 3 : Stockholm : Liber, [2019] - 171 sidor
ISBN: 9789147128303 LIBRIS-ID: hrqhkzxtfvmzcq5x
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
Femte upplagan : [Stockholm] : Gothia Kompetens AB, 2024 - 135 sidor
ISBN: 9789177414827 LIBRIS-ID: n6xzp951l16273j5
Artiklar
-
Böcker
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 296 sidor
ISBN: 978-91-47-12263-9 LIBRIS-ID: 20822750
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 158 s.
ISBN: 9789147084456 LIBRIS-ID: 10451606
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Artiklar
Artiklar och bokutdrag finns att hämta på Canvas vid kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att genom praktiska övningar och i seminarier tillägna sig grundläggande kunskaper och förmågor för att planera, genomföra, analysera, utvärdera och dokumentera professionella samtal inom beteendevetenskaplig yrkesverksamhet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa förståelse för grundläggande samtalsmetodiska strukturer och tillämpa teoretiska perspektiv på dessa
2. visa förmåga att leda samtal med stöd av grundläggande samtalsmetodiska strukturer
3. visa förståelse för grundläggande förutsättningar för sociala processer i professionella samtal och tillämpa teoretiska perspektiv på dessa
4. visa förmåga att leda samtal med stöd av sociala processer
5. visa förståelse för helhetsperspektiv på samtal och tillämpa teoretiska perspektiv på dessa
6. visa förmåga att leda samtal med stöd av helhetsperspektiv på samtal
Innehåll
- Teoretiska begrepp om grundläggande samtalsstrukturer
- Praktiska övningar som syftar till att utveckla förmågor gällande att använda grundläggande samtalsstrukturer
- Teoretiska begrepp om sociala processer i samtal
- Praktiska övningar som syftar till att utveckla förmågor gällande att hantera sociala processer i samtal
- Teoretiska begrepp om helhetsperspektiv på samtal
- Praktiska övningar som syftar till att utveckla förmågor gällande att använda helhetsperspektiv i samtal
Särskild behörighet
Student vid Beteendevetenskapliga programmet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
SEM1, seminarium, 2,5 hp, skriftlig och muntlig examination avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 2,5 hp, skriftlig och muntlig examination avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM3, seminarium, 2,5 hp, skriftlig och muntlig examination avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på minst två av examinationsmomenten.
Till samtliga tre examinationer tillkommer skriftlig dokumentation av samtal samt obligatoriska övningar i grupp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd