Kursplan - Specialpedagogik för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU292
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 222 sidor
ISBN: 978-91-27-14560-3 LIBRIS-ID: 19873521
Digitala möjligheter : i en lärmiljö för alla
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 123 sidor
ISBN: 9789147131099 LIBRIS-ID: 6hw0450441d3svq7
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Malmö : Gleerups, 2017 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-69491-1 LIBRIS-ID: 19986687
Kompendier
Barnkonventionen. FN:s konvention om barnets rättigheter
UNICEF,
Delaktighet : ett arbetssätt i skolan
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2015 - 67 s.
ISBN: 9789128153041 LIBRIS-ID: 18438520
URL: Fulltext
Artiklar
Differentierad undervisning och integrerade digitala verktyg i förskola och skola: En storskalig studie
Falun : Högskolan Dalarna, 2021
URL: Länk
15:3, 9-31
Referenslitteratur
APA - manual för referenshantering
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Socialdepartementet, 2008:23
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 134 s.
ISBN: 9789140686022 LIBRIS-ID: 17065312
Övrigt
Skollagen och relevanta läroplaner. Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla kompetens att i samverkan med andra möta barns och elevers skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
2. visa grundläggande kunskap om funktionsnedsättningar, hur de yttrar sig, samt visa grundläggande kunskap om förebyggande praktiskt pedagogiskt arbete och vanliga stödinsatser
3. visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera elevers olika behov och förutsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
4. reflektera över lärarens roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i ett historiskt och nutida perspektiv
- Olika specialpedagogiska perspektiv och deras konsekvenser för pedagogiskt arbete
- Styrdokument
- Att möta elever med olika förutsättningar och behov
- Ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
- Barnets perspektiv på sin skolsituation
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- Akademiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3, samt
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 2-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd