Kursplan - Utveckling och lärande för förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU291
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Neuropedagogik i förskolan : varför och hur?
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 159 sidor
ISBN: 9789127829374 LIBRIS-ID: 0d4k1bs3x1bwn8zk
Motorik med alla sinnen : grund för barns lärande
Första upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2023] - 175 sidor
ISBN: 9789177413608 LIBRIS-ID: cvwczgs49bd81rt6
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 135 sidor
ISBN: 9789151101224 LIBRIS-ID: p0vnq0b1mjj4jv0l
Kompendier
Konsten att tala och skriva
Johanneshov: TPB, 2011
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 198 sidor
ISBN: 9789151106878 LIBRIS-ID: m16v3bnwkc2m6zgk
Utvecklingspsykologi
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 718, ca 110 s.
ISBN: 9789144060781 LIBRIS-ID: 18897562
Artiklar
Artiklar kan tillkomma i kursen som obligatorisk litteratur.
-
Böcker
Neuropedagogik i förskolan : varför och hur?
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 159 sidor
ISBN: 9789127829374 LIBRIS-ID: 0d4k1bs3x1bwn8zk
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 135 sidor
ISBN: 9789151101224 LIBRIS-ID: p0vnq0b1mjj4jv0l
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Kompendier
Utvecklingspsykologi
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 718, ca 110 s.
ISBN: 9789144060781 LIBRIS-ID: 18897562
Konsten att tala och skriva
Johanneshov: TPB, 2011
Artiklar
Artiklar kan tillkomma i kursen som obligatorisk litteratur.
-
Böcker
Neuropedagogik i förskolan : varför och hur?
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 159 sidor
ISBN: 9789127829374 LIBRIS-ID: 0d4k1bs3x1bwn8zk
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 135 sidor
ISBN: 9789151101224 LIBRIS-ID: p0vnq0b1mjj4jv0l
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Artiklar
Artiklar kan tillkomma i kursen som obligatorisk litteratur.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande teoretisk kunskap om utveckling och lärande i ett flerdimensionellt perspektiv. Vidare är kursens syfte att problematisera hur utveckling och lärande sker i samspels- och kommunikationsprocesser, samt belysa miljöns betydelse för utveckling och lärande. Ytterligare syftar kursen till att den studerande utvecklar förmågan till muntlig framställning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och diskutera hur barns kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja varje barns utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
3. redogöra för och diskutera hur varje barn kan stimuleras och stödjas för utveckling och lärande med avseende på estetiska lärandeprocesser
4. redogöra för innebörder av och praktiskt tillämpa muntlig framställning
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om lärande och utveckling
- Betydelsen av arv, miljö och kultur för utveckling och lärande i ett flerdimensionellt perspektiv
- Samspels- och kommunikationsprocesser
- Estetiska lärandeprocesser
- Muntlig framställning
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet.
Examination
TEN1, salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
MUN1, muntlig tentamen, 1,5 hp, individuell muntlig tentamen avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, aktivt deltagande i gruppexamination avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd