Kursplan - Utbildning och skola ur samhälleliga och historiska perspektiv för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU290
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Interkulturella dimensioner : pedagogik för interkulturellt lärande
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 257 sidor
ISBN: 9789144140872 LIBRIS-ID: w9ldd060t6krc75x
Svenska läroplaner : läroplansteori för de pedagogiska professionerna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 311 sidor
ISBN: 9789144142753 LIBRIS-ID: hwqnrgbpfspcpgnh
Artiklar
Teaching as Indwelling Between Two Curriculum Worlds. I W. F. Pinar & R. L. Irwin (red). Curriculum in a new key: the collected works of Ted T. Aoki (s.159-166)
2005
Demokrati - ett problem för utbildning eller ett utbildningsproblem? Utbildning & Demokrati 2003, VOL 12, NR 1, S 59-80
2003
Två artskilda perioder för pedagogisk forskning: Det utbildningspolitiska systemskiftets juridiska dimension och dess djupgående konsekvenser för samhälle, skola och pedagogik. Pedagogisk forskning i Sverige vol. 23 nr 5 2018 ISSN: 1401-6788
2018
Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. (Uppdaterad och omarb. version). Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
2010
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige årg 21 nr 1-2 2016 issn 1401-6788
2016
Inramad skola: ramfaktorer, frames och analys av sociala interaktionsdynamiker i skolan. I A. Persson, & R. Johansson (Red.), Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang: utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet (s. 391-412)
Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet, 2014
URL: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4437902&fileOId=4437905
Skolinspektionen. Grundskolors arbete med jämställdhet - med särskilt fokus på en trygg skolmiljö för alla elever
2020
Webbadresser
Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna
Förenta Nationerna,
URL: https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Barnkonventionen i skolan
Skolverket,
URL: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/barnkonventionen
Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet (aktuell)
Skolverket,
Normkritisk pedagogik - ett sätt att motverka strukturell rasism i skolan
Skolverket,
På tal om kvinnor och män 2022. Lathund om jämställdhet
SCB,
URL: https://www.scb.se/contentassets/b3ba3d3ad7a74749936c7fd2e3b4bee6/le0201_2021b22_x10br2201.pdf
Så kan demokratiundervisning främja likvärdighet
Skolverket,
Referenslitteratur
Skola och medborgarfostran : mellan pedagogik, vetenskap och moral
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 173 sidor
ISBN: 9789144121444 LIBRIS-ID: 4kjqhjt92rkxtd59
Perspektiv på skolans problem : vad säger forskningen?
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 431 sidor
ISBN: 9789144133898 LIBRIS-ID: 7k188jp45vf47nsj
Skolverket. Skolan och medborgarskapandet. Kunskapsöversikt.
2011
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a659412/1553963771753/pdf2596.pdf
Övrigt
Ytterligare litteratur kan tillkomma på lärares anmodan.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att fördjupa sig i skolväsendets organisatoriska, historiska och samhälleliga bakgrund och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska perspektiv. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att analysera och problematisera skolans styrdokument och praktik, med fokus på demokrati-, värdegrunds- och mångfaldsfrågor. Slutligen syftar kursen till att studenten ska få möjlighet att utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendets framväxt ur ett samhälls- och historiskt perspektiv
2. redogöra för och diskutera läroplansteoretiska, allmändidaktiska och pedagogiska perspektiv på skola och utbildning
3. analysera och problematisera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv
4. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
5. studera övningsskolans praktik ur didaktiska och läroplansteoretiska perspektiv, med fokus på mångfald och flerspråkighet
6. identifiera och diskutera didaktiska, pedagogiska och organisatoriska hinder och möjligheter i övningsskolans miljö och praktik
7. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Den svenska skolans framväxt och organisation i historisk och samtida belysning
- Läroplansteori och didaktik
- Pedagogik, samhälle och demokrati
- Skolans styrdokument och praktik ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skola, mångfald och flerspråkighet
- Akademiskt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt
Särskild behörighet
90 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 10 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 15 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 6 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6,
- 3 hp Bedömning och betygssättning för grundlärare 4-6,
- 4 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 för grundlärare 4-6.
Examination
TEN1, salstentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i fältdagar och efterföljande seminarium avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd