Kursplan - Uppföljning och analys av lärande och utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU289
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 186 sidor
ISBN: 9789147127832 LIBRIS-ID: 22597092
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 312 sidor
ISBN: 978-91-47-12253-0 LIBRIS-ID: 20217362
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Länk
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 209 sidor
ISBN: 9789147122813 LIBRIS-ID: 22524808
Kompendier
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 74 s,
Övrigt
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 186 sidor
ISBN: 9789147127832 LIBRIS-ID: 22597092
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 312 sidor
ISBN: 978-91-47-12253-0 LIBRIS-ID: 20217362
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Länk
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 209 sidor
ISBN: 9789147122813 LIBRIS-ID: 22524808
Kompendier
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan : pedagogisk dokumentation
Stockholm : Skolverket, 2012 - 74 s.
ISBN: 978-91-87115-35-6 LIBRIS-ID: 12767912
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig en bred kännedom om teorier avseende uppföljning och analys i relation till barns utveckling och lärande. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar kunskap om bedömning som tillvägagångssätt för att förstå barns erfarenheter, utveckling och lärande. Kursen syftar även till att diskutera och problematisera etiska och praktiska aspekter av pedagogisk dokumentation.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på uppföljning, bedömning, analys och pedagogisk dokumentation
2. i skrift systematisk sammanställa och diskutera relevant forskning kring uppföljning i förhållande till barns utveckling och lärande
3. använda olika redskap för dokumentation, bedömning, uppföljning och analys av barns lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
4. pröva och kritiskt analysera olika sätt att observera, analysera och dokumentera barns erfarenheter, lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Uppföljning, bedömning analys i förskolans praktik ur ett historiskt perspektiv
- Uppföljning, bedömning och analys ur olika teoretiska perspektiv
- Pedagogisk dokumentation och dess användning
- Olika metoder för observation, analys och uppföljning av barns lärande och utveckling i relation till förskolans verksamhetsmål
- Uppföljning med barns erfarenheter som grund
- Bedömning som tillvägagångssätt för att förstå barns erfarenheter, utveckling och lärande
Särskild behörighet
60 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, samt
- 3 hp Vetenskapsteori för förskollärare.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, skriftligt och muntligt seminarium avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 5,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd