Kursplan - Förskollärarens uppdrag och ansvar i undervisning och utbildning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA104
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Den lekande undervisande förskolläraren : lekresponsiv undervisning i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 160 sidor
ISBN: 9789144162379 LIBRIS-ID: wc9lj3kjtvfdl1jh
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 193 sidor
ISBN: 9789144120881 LIBRIS-ID: 22521182
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 201 sidor
ISBN: 9789127818392 LIBRIS-ID: 20793406
Förskollärarkompetens i förändring
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 139 s.
ISBN: 9789144105338 LIBRIS-ID: 17351426
Artiklar
Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan. Göteborg: Göteborgs universitet. (2022) Vetenskapsrådet (dnr. 2017-06035). Publikations-ID320894
Referenslitteratur
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Övrigt
-
Böcker
Att bli förskollärare - Mångfacetterad komplexitet
2 uppl. : Liber, 2020 - 348 sidor
ISBN: 9789147139910 LIBRIS-ID: 7kw7cwb9549cjn0p
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Undervisningsstrategier i förskolan
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 242 sidor
ISBN: 9789144137469 LIBRIS-ID: 8mf6dw5q6zg2fw4t
Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 193 sidor
ISBN: 9789144120881 LIBRIS-ID: 22521182
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Undervisning i förskolan : att skapa lärande undervisningsmiljöer
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 201 sidor
ISBN: 9789127818392 LIBRIS-ID: 20793406
Förskollärarkompetens i förändring
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 139 s.
ISBN: 9789144105338 LIBRIS-ID: 17351426
Artiklar
Barns agency i lekresponsiv undervisning. Forskning om undervisning och lärande 2019: 1 vol 7. S44-63
2019
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla kunskap om yrkesetik, (yrkes)profession och förskollärarkompetens samt utveckla en förmåga att analysera dessa i relation till förskolans uppdrag och styrdokument. Vidare syftar kursen till att utveckla, befästa och tillämpa kunskap om förskoledidaktik i relation till undervisning och förskolan som utbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. problematisera förskollärarkompetens och (yrkes)profession i relation till förskollärarens uppdrag
2. urskilja och diskutera förskollärarens yrkesetiska principer
3. didaktiskt tillämpa och diskutera lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt relaterat till vetenskaplig grund
4. analysera och kritiskt granska undervisningspraktiker i förskolan
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande, kommunikativa färdigheter och god språklig framställning
Innehåll
- Förskollärarkompetens
- Yrkesprofession
- Yrkesetik
- Förskoledidaktik
- Estetiska lär- och uttrycksformer
- Tematiskt arbetssätt
- Undervisningspraktiker
Särskild behörighet
60 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Barndom ur ett historiskt och samtida perspektiv,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare),
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan, samt
- 3 hp Vetenskapsteori för förskollärare.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 3 hp, muntlig och skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5 betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OVN1, övning, 0,5 hp, workshop estetik avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig inlämning avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd