Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA143
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 248 sidor
ISBN: 9789144137605 LIBRIS-ID: ft6ltzj8c7g3cjz2
Augmentative and alternative communication: models and applications
San Diego, California, Plural Publishing, Incorporated, 2022
Practically Speaking. Language, Literacy & Academic Development for Students with AAC Needs
Baltimore, Maryland, USA, Paul Brookes Publishing Co., Inc., 2009
Specialpedagogik för lärare
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 402 sidor
ISBN: 9789127827318 LIBRIS-ID: 8mqfwcs96g9lbvxh
Artiklar
Andersson, A.-L. (2021). Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning: Lärares och föräldrars perspektiv (PhD dissertation, Mälardalen University).
Bagger, A., & Östlund, D. (2021). Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning. Vad? Hur? Varför? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (223-240). Studentlitteratur.
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., & Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning. Teaching and Educational Research, 18(4), 85-109.
Gårlin, S. (2021). Du och Jag : Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Göransson, K., Hellblom-Thibblin, T., & Axdorph, E. (2011) Matematikundervisning i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen. Skolverket.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6598fa/1553964116497/pdf2722.pdf
Hemmingsson, H. (2021). Digitala resurser i skolan för delaktighet och lärande. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (270-286). Natur och Kultur.
Klefbeck, K. (2021). Etiska perspektiv - vad kan ett introspektivt perspektiv bidra till? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, (53-66). Studentlitteratur.
Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2010). Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 38(3), 175-179.
Light, J., & McNaughton, D. (2012). Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities. Assistive Technology, 24(1), 34-44.
Lüddeckens, J., Anderson, L., & Östlund, D. (2022). "Principals' perspectives of inclusive education involving students with autism spectrum conditions - a Swedish case study", Journal of Educational Administration, 60(2), 207-221.
Mercer, N., & Sams, C. (2006). Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems. Language and Education, 20(6). 507-528. 10.2167/le678.0.
Munger, K., Gill, C., Ormond, K., & Kirschner, K. (2007). The next exclusion debate: assessing technology, ethics, and intellectual disability after the human genome project. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 121 - 128.
Nilsson, Danielsson, H., Elwér, Å., Messer, D., Henry, L., & Samuelsson, S. (2021). Investigating Reading Comprehension in Adolescents with Intellectual Disabilities: Evaluating the Simple View of Reading. Journal of Cognition, 4(1), 1-20.
Ogden, T. (2021). Skolinsatser för att främja social kompetens och motverka beteendeproblem. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (234-246). Natur och Kultur.
Otterborn, A.; Schönborn, K.; Hulténm M. (2018). Surveying preschool teachers use of digital tablets: General and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 28, 1-21.
Reichow, B., Lemons, CJ., Maggin, DM., & Hill, DR. (2019). Beginning reading interventions for children and adolescents with intellectual disability. Cochrane Database of Systematic Reviews, 12, 1-23.
Rosendahl, J. (2022). Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning : - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer (PhD dissertation, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet).
Samuelsson, J., et al. (2023). "My point of view: Students with intellectual and communicative disabilities express their views on speech and reading using Talking Mats." British journal of learning disabilities: 1-13. (Lärandemål 1, 3)
Savage, R. (2006). Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence. International Journal of Inclusive Education, 10(4-5), 347-361.
Schnepel, S., & Aunio, P. (2022). A systematic review of mathematics interventions for primary school students with intellectual disabilities. European Journal of Special Needs Education, (37)4, 663-678.
Sedem, M. (2021). Samverkan mellan skola och föräldrar till elever i behov av särskilt stöd. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (193-212). Natur och Kultur.
Sjöqvist, A. (2022). Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Skolverket (2009) Kunskapsbedömning i särskolan i särvux - ett stödmaterial för samtal och verksamhetsutveckling.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a657080/155396038
Tiekstra, M., Hessels, M., & Minnaert, A. (2009) Learning capacity in adolescents with mild intellectual disabilities. Psychological Reports, 105, 804-814.
Träff, U., Levén, A., Östergren, R., & Schöld, D. (2020). Number Magnitude Processing and Verbal Working Memory in Children with Mild Intellectual Disabilities. Dev Neuropsychol, 45(3), 139-153.
Wandin, H., et al. (2023). "A Scoping Review of Aided AAC Modeling for Individuals With Developmental Disabilities and Emergent Communication." Current developmental disorders reports. (Lärandemål 1, 3)
Wåger, J. (2021). Kooperativt lärande (KL). I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (147-162). Studentlitteratur.
Östlund, D. (2012). Deltagandets kontextuella villkor: fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik (Doktorsavhandling. Malmö högskola, fakulteten för lärande och samhälle. Malmö studies in Educational Sciences, 67). Malmö universitet.
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:571918
Webbadresser
Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden
Skolverket, 2022
Övrigt
Nilsson, K. (2022). Words Dont Come Easy : Decoding and Reading Comprehension Difficulties in Adolescents with Intellectual Disability. Linköping Studies in Arts and Sciences. Linköping, Linköping University Electronic Press: 52. (66 s) (Lärandemål 1, 3)
-
Böcker
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 248 sidor
ISBN: 9789144137605 LIBRIS-ID: ft6ltzj8c7g3cjz2
Specialpedagogik för lärare
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 402 sidor
ISBN: 9789127827318 LIBRIS-ID: 8mqfwcs96g9lbvxh
Artiklar
Andersson, A.-L. (2021). Utbildningssituationen för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning: Lärares och föräldrars perspektiv (PhD dissertation, Mälardalen University).
Bagger, A., & Östlund, D. (2021). Hållbar bedömning med elever som har intellektuell funktionsnedsättning. Vad? Hur? Varför? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (223-240). Studentlitteratur.
Fälth, L., Nordström, T., Andersson, U., & Gustafson, S. (2019). Assessment Support as Part of Teacher Duties in the Subject of Swedish at the Elementary Level. International Journal of Learning. Teaching and Educational Research, 18(4), 85-109.
Gårlin, S. (2021). Du och Jag : Dialogiska möten kring text i resursskolans klassrum (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Göransson, K., Hellblom-Thibblin, T., & Axdorph, E. (2011) Matematikundervisning i grundsärskolan. En utvärdering av Matematiksatsningen. Skolverket.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a6598fa/1553964116497/pdf2722.pdf
Hemmingsson, H. (2021). Digitala resurser i skolan för delaktighet och lärande. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (270-286). Natur och Kultur.
Klefbeck, K. (2021). Etiska perspektiv - vad kan ett introspektivt perspektiv bidra till? I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, (53-66). Studentlitteratur.
Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2010). Teaching methods and curriculum models used in Finland in the education of students diagnosed with having severe/profound intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 38(3), 175-179.
Light, J., & McNaughton, D. (2012). Supporting the communication, language, and literacy development of children with complex communication needs: State of the science and future research priorities. Assistive Technology, 24(1), 34-44.
Lüddeckens, J., Anderson, L., & Östlund, D. (2022). "Principals' perspectives of inclusive education involving students with autism spectrum conditions - a Swedish case study", Journal of Educational Administration, 60(2), 207-221.
Mercer, N., & Sams, C. (2006). Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems. Language and Education, 20(6). 507-528. 10.2167/le678.0.
Munger, K., Gill, C., Ormond, K., & Kirschner, K. (2007). The next exclusion debate: assessing technology, ethics, and intellectual disability after the human genome project. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 121 - 128.
Nilsson, Danielsson, H., Elwér, Å., Messer, D., Henry, L., & Samuelsson, S. (2021). Investigating Reading Comprehension in Adolescents with Intellectual Disabilities: Evaluating the Simple View of Reading. Journal of Cognition, 4(1), 1-20.
Ogden, T. (2021). Skolinsatser för att främja social kompetens och motverka beteendeproblem. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (234-246). Natur och Kultur.
Otterborn, A.; Schönborn, K.; Hulténm M. (2018). Surveying preschool teachers use of digital tablets: General and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 28, 1-21.
Reichow, B., Lemons, CJ., Maggin, DM., & Hill, DR. (2019). Beginning reading interventions for children and adolescents with intellectual disability. Cochrane Database of Systematic Reviews, 12, 1-23.
Rosendahl, J. (2022). Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning : - i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer (PhD dissertation, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet).
Savage, R. (2006). Effective early reading instruction and inclusion: some reflections on mutual dependence. International Journal of Inclusive Education, 10(4-5), 347-361.
Schnepel, S., & Aunio, P. (2022). A systematic review of mathematics interventions for primary school students with intellectual disabilities. European Journal of Special Needs Education, (37)4, 663-678.
Sedem, M. (2021). Samverkan mellan skola och föräldrar till elever i behov av särskilt stöd. I M. Westling Allodi (Red), Specialpedagogik för lärare. (193-212). Natur och Kultur.
Sjöqvist, A. (2022). Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning (PhD dissertation, Karlstads universitet).
Skolverket (2009) Kunskapsbedömning i särskolan i särvux - ett stödmaterial för samtal och verksamhetsutveckling.
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a657080/155396038
Tegler, H., Demmelmaier, I., Blom Johansson, M., & Norén, N. (2020). "Creating a Response Space in Multiparty Classroom Settings for Students using Eye-gaze Accessed Speech-Generating Devices." Augmentative and alternative communication, 36(4), 203-213.
Tiekstra, M., Hessels, M., & Minnaert, A. (2009) Learning capacity in adolescents with mild intellectual disabilities. Psychological Reports, 105, 804-814.
Träff, U., Levén, A., Östergren, R., & Schöld, D. (2020). Number Magnitude Processing and Verbal Working Memory in Children with Mild Intellectual Disabilities. Dev Neuropsychol, 45(3), 139-153.
Wåger, J. (2021). Kooperativt lärande (KL). I (Red.), J. Wåger & D. Östlund: Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning (147-162). Studentlitteratur.
Östlund, D. (2012). Deltagandets kontextuella villkor: fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik (Doktorsavhandling. Malmö högskola, fakulteten för lärande och samhälle. Malmö studies in Educational Sciences, 67). Malmö universitet.
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:571918
Webbadresser
Att planera, bedöma och ge återkoppling i ämnen och ämnesområden
Skolverket, 2022
Övrigt
Utöver kursens obligatoriska litteratur, tillkommer ytterligare 200 sidor egen vald vetenskaplig litteratur (artikel och avhandling).
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för individer med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning och hur man tillämpar dessa kunskaper i specialpedagogiskt arbete som främjar lärande och utveckling av inkluderande undervisningsmiljöer i skola och samhälle, samt visar god värderingsförmåga för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och förklara aktuell och relevant forskning om kunskap, bildning, didaktik, undervisning, teorier om lärande, barns och elevers språk- och begreppsutveckling och ge exempel på hur dessa kan främja lärande, utveckling och delaktighet för individer med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning i olika undervisningsmiljöer
2. beskriva och förklara likheter och skillnader mellan formativ och summativ bedömning, kunskapsbedömning och betygssättning samt själv ge exempel på vad som främjar lärande, utveckling och delaktighet för individer med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning
3. kritiskt, självständigt och i samarbete/samverkan genomföra specialpedagogisk intervention - med kartläggning, åtgärder, uppföljning och utvärdering - för individer med intellektuell funktionsnedsättning som främjar lärande, utveckling och delaktighet i skola och samhälle
4. genomföra, dokumentera och redovisa egen fältstudie med datainsamlingsmetoden observation samt visa god förmåga att värdera etiska och vetenskapliga aspekter i genomförandet
Innehåll
- Forskning och teorier om kunskap, bildning, didaktik, undervisning, teorier om lärande samt barns och elevers språk- och begreppsutveckling
- Bedömning, kunskapsbedömning och betygssättning
- Specialpedagogisk intervention som främjar lärande, utveckling och delaktighet i olika undervisningsmiljöer
- Fältstudie (observation)
Särskild behörighet
22,5 hp från Speciallärarprogrammet specialisering utvecklingsstörning varav 7,5 hp inom specialisering utvecklingsstörning eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 3 hp aktivt deltagande vid kursträffar avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd