Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA142
Giltig från
Hösttermin 2022
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910 - 1950
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2007 - 1 onlineresurs (265 sidor),
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A22897&dswid=-6031
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s,
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Samtalsmetoder i skolan : förstå och nå fram till dina elever
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2022] - 92 sidor
ISBN: 9789127461635 LIBRIS-ID: 3j0mgh791r5nwmp2
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Ett barn är oss fött : att bli förälder när barnet har en funktionsnedsättning : ett beskrivande och tolkande perspektiv
Stockholm : HLS förlag, 2007 - 267 s.
ISBN: 9789176566466 LIBRIS-ID: 10598333
URL: Länk
Undervisa om sexualitet, samtycke och relationer : integrera i alla ämnen
Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789177412670 LIBRIS-ID: 1fvbg3fpzv2vbds8
Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
6 uppl. : Liber, 2019 - 276 sidor
ISBN: 9789147126446 LIBRIS-ID: fqlmkb2nc2pf6lr6
Kompendier
Andersson, A-L., & Wilder, J. (2017). Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning. I A. Lillvist & J. Wilder (Red.), Barns övergångar. Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola (s. 151-167). Studentlitteratur AB.
Artiklar
Buntinx, W.H.E., & Schalock, R.L. (2010). Models of Disability, Quality of Life, and Individualized Supports: Implications for Professional Practice in Intellectual Disability. Journal of Policy and Practice, Intellectual Disabilities, 7, 283-294.
URL: https://doi-org.ep.bib.mdh.se/10.1111/j.1741-1130.2010.00278.x
Ferguson, P. M. (2002). A Place in the Family: An Historical Interpretation of Research on Parental Reactions to Having a Child with a Disability. The Journal of Special Education, 36(3), 124-131.
Flanigan, L., Climie, E.A., Gray, C., & Conde, C.F. (2019). ADHD in Individuals with Intellectual Disability. In: Matson, J.L. (eds) Handbook of Intellectual Disabilities. Autism and Child Psychopathology Series. Springer, Cham.
URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20843-1_48 (Läs s. 917-936)
Frithiof, E. (2012). Särskolan i ljuset av FN-konventionen om mänskliga rättighet för personer med funktionsnedsättning. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. s. 45-52.
Göransson, K., & Bengtsson, K. (2021). They would be bullied inordinary schools - exploring public discourses on inclusionary schooling. Disability & Society, 1-18.
Ineland, J., Sauer, L. (2014) Kulturella aktiviteter för personer med utvecklingsstörning - en pedagogisk utmaning. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(1), 31-51.
Schalock, Luckasson, Tassé, & Verdugo. (2018). A Holistic Theoretical Approach to Intellectual Disability: Going Beyond the Four Current Perspectives. Intellectual and developmental disabilities 1; 56 (2): 79-89.
Serret, S., Hun, S., Thümmler, S., Pierron, P., Santos, A., Bourgeois, J., & Askenazy, F. (2017). Teaching Literacy Skills to French Minimally Verbal School-Aged Children with Autism Spectrum Disorders with the Serious Game SEMA-TIC: An Exploratory Study. Frontiers in psychology, 8, 1523.
Szönyi, K. (2012). Att lyssna till barn: I gränslandet mellan livsvärldar och systemvärlden. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. (s. 45-52).
Ward, T., & Stewart, C. (2008). Putting Human Rights into Practice with People with an Intellectual Disability. Journal of Developmental and Physical Disabilities. 20, 297-311.
Wilder, J., & Granlund, M. (2015). Stability and change in sustainability of daily routines and social networks of families of children with PIMD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28(2), 133-144.
Webbadresser
Övrigt
-
Böcker
Rätt elev i rätt klass : skola, begåvning och styrning 1910 - 1950
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2007 - 1 onlineresurs (265 sidor),
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A22897&dswid=-6031
Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Kristianstad : Kristianstad University Press, 2012 - 247 s,
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Helhetssyn på människan : begåvning och begåvningshandikapp
Stockholm : Stiftelsen ALA, 2012 - 79 s.
ISBN: 978-91-7670-090-7 LIBRIS-ID: 13542141
Ett barn är oss fött : att bli förälder när barnet har en funktionsnedsättning : ett beskrivande och tolkande perspektiv
Stockholm : HLS förlag, 2007 - 267 s.
ISBN: 9789176566466 LIBRIS-ID: 10598333
URL: Länk
Omsorgsboken - möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
6 uppl. : Liber, 2019 - 276 sidor
ISBN: 9789147126446 LIBRIS-ID: fqlmkb2nc2pf6lr6
Participation in everyday life for adults with profound intellectual (and multiple) disabilities
(Doktorsavhandling, Avdelningen för Socialt Arbete, Eskilstuna), 2018
URL: Länk
Kompendier
Andersson, A-L., & Wilder, J. (2017). Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuell funktionsnedsättning. I A. Lillvist & J. Wilder (Red.), Barns övergångar. Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola (s. 151-167). Studentlitteratur AB.
Artiklar
Buntinx, W.H.E., & Schalock, R.L. (2010). Models of Disability, Quality of Life, and Individualized Supports: Implications for Professional Practice in Intellectual Disability. Journal of Policy and Practice, Intellectual Disabilities, 7, 283-294.
URL: https://doi-org.ep.bib.mdh.se/10.1111/j.1741-1130.2010.00278.x
Ferguson, P. M. (2002). A Place in the Family: An Historical Interpretation of Research on Parental Reactions to Having a Child with a Disability. The Journal of Special Education, 36(3), 124-131.
Flanigan, L., Climie, E.A., Gray, C., & Conde, C.F. (2019). ADHD in Individuals with Intellectual Disability. In: Matson, J.L. (eds) Handbook of Intellectual Disabilities. Autism and Child Psychopathology Series. Springer, Cham.
URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-20843-1_48 (Läs s. 917-936)
Frithiof, E. (2012). Särskolan i ljuset av FN-konventionen om mänskliga rättighet för personer med funktionsnedsättning. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. s. 45-52.
Göransson, K., & Bengtsson, K. (2021). They would be bullied inordinary schools - exploring public discourses on inclusionary schooling. Disability & Society, 1-18.
Ineland, J., Sauer, L. (2014) Kulturella aktiviteter för personer med utvecklingsstörning - en pedagogisk utmaning. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(1), 31-51.
Schalock, R. (2011). The evolving understanding of the construct of intellectual disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 36(4), 227-233.
Serret, S., Hun, S., Thümmler, S., Pierron, P., Santos, A., Bourgeois, J., & Askenazy, F. (2017). Teaching Literacy Skills to French Minimally Verbal School-Aged Children with Autism Spectrum Disorders with the Serious Game SEMA-TIC: An Exploratory Study. Frontiers in psychology, 8, 1523.
Szönyi, K. (2012). Att lyssna till barn: I gränslandet mellan livsvärldar och systemvärlden. I T Barow & D Östlund (red.) Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Högskolan i Kristianstad. (s. 45-52).
Wilder, J., & Granlund, M. (2015). Stability and change in sustainability of daily routines and social networks of families of children with PIMD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28(2), 133-144.
Ward, T., & Stewart, C. (2008). Putting Human Rights into Practice with People with an Intellectual Disability. Journal of Developmental and Physical Disabilities. 20, 297-311.
Webbadresser
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och specialpedagogiskt arbete som främjar ökad delaktighet i skola och samhälle samt förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra och förklara relevanta historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och relatera dessa till olika vetenskapliga paradigm och historiska och samhälleliga diskurser
2. beskriva och förklara aktuell och relevant forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt ge exempel på innebörder och konsekvenser för ökad delaktighet i skola och samhälle
3. redogöra, förklara och exemplifiera individers och familjers situation i relation till samhällets stödjande och samverkande funktioner utifrån mänskliga rättigheter
4. redogöra, förklara och exemplifiera specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande som främjar ökad självständighet, vardagsfungerande och inkludering i skola och samhälle
5. genomföra, dokumentera och redovisa egen fältstudie med datainsamlingsmetoden intervju samt visa god förmåga att värdera etiska och vetenskapliga aspekter i genomförandet
Innehåll
- Historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsätting samt forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning
- Forskning och teorier om individ och familj i relation till samhällets stödjande och samverkande insatser
- Specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande i relation till självständighet, vardagsfungerande och inkludering
- Fältstudie (intervju)
Särskild behörighet
15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering utvecklingsstörning eller motsvarande.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande vid kursträffar avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd