Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA936
Giltig från
Vårtermin 2023
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om och förståelse för individer med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning och hur man tillämpar dessa kunskaper i specialpedagogiskt arbete som främjar lärande och utveckling av inkluderande undervisningsmiljöer i skola och samhälle, samt visar god värderingsförmåga för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och förklara aktuell och relevant forskning om kunskap, bildning, didaktik, undervisning, teorier om lärande, barns och elevers språk- och begreppsutveckling och ge exempel på hur dessa kan främja lärande, utveckling och delaktighet för individer med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning i olika undervisningsmiljöer
2. beskriva och förklara likheter och skillnader mellan formativ och summativ bedömning, kunskapsbedömning och betygssättning samt själv ge exempel på vad som främjar lärande, utveckling och delaktighet för individer med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning
3. kritiskt, självständigt och i samarbete/samverkan genomföra specialpedagogisk intervention - med kartläggning, åtgärder, uppföljning och utvärdering - för individer med intellektuell funktionsnedsättning som främjar lärande, utveckling och delaktighet i skola och samhälle
4. genomföra, dokumentera och redovisa egen fältstudie med datainsamlingsmetoden observation samt visa god förmåga att värdera etiska och vetenskapliga aspekter i genomförandet
Innehåll
- Forskning och teorier om kunskap, bildning, didaktik, undervisning, teorier om lärande samt barns och elevers språk- och begreppsutveckling
- Bedömning, kunskapsbedömning och betygssättning
- Specialpedagogisk intervention som främjar lärande, utveckling och delaktighet i olika undervisningsmiljöer
- Fältstudie (observation)
Särskild behörighet
Antagen till Speciallärarprogrammet inom Lärarlyftet, specialisering utvecklingsstörning.
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet enligt förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna utbildning utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 4 hp, avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 3 hp aktivt deltagande vid kursträffar avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd